Šest Českých jezdců z celkového startovního pole. Tento závod ve francouzkém městečku St. Igny de Vers by se dal označit jako Mistrovství české republiky. Omyl. O tomto víkendu se totiž konal poslední závod sezony Mistrovství Evropy v autokrosu.
I když o Mistru je již rozhodnuto, na dalších pozicích ještě zdaleka ne. To si uvědomovali zejména Václav Fejfar, který hájil post vícemistra Evropy, na který měl velký zálusk Miroslav Neumann. O čtvrtou příčku se ucházeli Ota Výborný, Láďa Brožek, Ashot Ervandian, ale i druhý člen Bílého baletu Jan Brožek. Jak toto klání dopadlo ?
Měřené tréninky suverénně vyhrál Fejfar před Výborným a Janem Brožkem. Časově na vstup do první rozjíždky se srovnali Neumann, Samohýl, Ervandian, Láďa Brožek, Egg, Popp a Henerdorsfová.
S velkým elánem nastoupil Bílý balet do sobotní první rozjíždky. Po tlačenici v první zatáčce se ustálilo pořadí, Fejfar, Výborný, Neumann, Ervandian, Jan a Láďa Brožkovi. Po kontaktu se Samohýlem a Neumannem se začal propadat Výborný. Skončil až osmý. Poté se začal prosazovat Jan Brožek. Svoji rozumnou jízdou se dostal až na třetí příčku za Fejfara a Neumanna. Čtvrtý dojej po hezkém souboji s Láďou Brožkem Ervandian. Za ním již zmíněný Láďa Brožek, Samohýl, Popp, Výborný, Henersdorfová a Egg.
Nedělní jízda začala pro Bílý balet dost skvěle. Po startu se do vedení dostal Fejfar. Za ním Neumann, Samohýl, Jan a Láďa Brožkovi. V půli kola se do potyčky dostal Výborný se Samohýlem. To Výbornému nestačilo. V dalším kole si tvrdě vyšlápl opět na Samohýla, ale i na Ervandiana!!! Samohýl z kontaktu vyvázl, ale Ervandian se silně kouřícím vozem sice pokračoval dál, Výborný zůstal stát. Pořadí se ustálilo na vedoucího Fejfara, za ním se utvořil vláček z vagonků Neumann, Jan a Láďa Brožkovi, Hedersdorfová, Ervandian, Egg, Popp. Leo Popp s uraženým zadním kolem pokračoval pomalu dál. To už se ale rozjel i Ota Výborný. Nebylo mu to nic platné, pro brutálně kontaktní jízdu byl ze druhé rozjíždky nekompromisně vyloučen. Po kolikáté už v tomto ročníku Mistrovství Evropy ?
Jan Brožek s poruchou roztrhlé převodovky zůstal stát. Martin Samohýl se v posledním kole propadl až na osmé místo.
A je tu třetí jízda. Výborný i přes vyloučení z jízdy předešlé řádil dál. Z poslední řady nejprve rozhodil Poppa a poté zrušil Jana Brožka. Ten se bezmocně snažil dostat z auta ven, ale zcela zdemolovaný levý bok bílé Fabie mu to nedovolil. Po přerušení jízdy červenou vlajkou vylezl Jan Brožek nezraněn druhými dveřmi.
Do opakované třetí jízdy nenastoupil Jan Brožek. Jeho mechanici měli napilno. Po startu se dostal do čela Neumann, dále Láďa Brožek, Ervandian, Výborný. Neumann si vítězství udržel až do cíle. Za ním jedoucí Láďa Brožek též. Ale na třetí a čtvrté pozici se děli věci. Čtvrtý jezdící Výborný se očividně po předchozích likvidačních jízdách vyloženě bál jen se dotknout Ervandiana. Ten si držel stopu a Výborný byl bezmocný...Dvě kola před cílem se z prostoru motoru černého Coltu vyvalil světlý dým. Ota sypal hlínu na motor, bouchal dveřmi, lamentoval nad svoji prohranou jízdou.
Velké finále. To je show pro diváky, je to vyvrcholení závodů. Na start se postavilo všech deset startujících pilotů. I Jan brožek, kterému mechanici dali auto do provozu. Patří jim velký obdiv. Poslední finále sezony. První řada zleva Láďa Brožek, Fejfar, Neumann. Druhá Ervandian a Samohýl. Třetí Henersdorfová, Popp, Jan Brožek. Pole uzavírali Výborný a Egg.
Nejlépe odstartoval Fejfar. Zezadu začal útočit Výborný. Nejprve to odnesla Henersdorfová. Za Fejfara se zařadil Neumann. Za vedoucí dvojicí Láďa Brožek a Samohýl. V tu chvíli ale už Výborný vletěl mezi Ervandiana a Jana Brožka. Toho namačkl až na hlíněnný val.Ten se od něj odrazil a spolu s Ervandianem zůstali stát čelně ke svodidlům. Jan Brožek po chvilce pokračoval. Ervandian bohužel ne. V nejspodnější zatáčce okruhu opět kontakt Výborného. Tentokrát s Láďou Brožkem. Výsledek? Zničení zavěšení levého zadního kola. Výborný se ale žene dál.
Tentokrát je před ním Samohýl. Ten moc hezky doráží na druhého Neumanna. Výborný s již silně poškozenou přídí vozu se hnal nadále kupředu. Jeho silná zbraň byla nejspodnější zatáčka okruhu, kam není moc vidět. To dokázal i teď, kdy Samohýla předjel. Cílem tedy projela čtyřka českých pilotů. Je to krásný pocit, ale za jakou cenu ? Cílem projeli v pořadí Fejfar, Neumann, Výborný, Samohýl,. Dále byli klasifikováni Popp, Egg, Henersdorfová, Jan a Láďa Brožkovi. Ashot Ervandian zůstal stát s poškozeným vozem již v prvním kole.
Tyto závody měly spíše více negativních momentů k vidění, ale je to sport podle toho, jak si ho každý ze závodníků připouští, váží si techniky, ale i popularity soupeřů a hlavně fanoušků.
Tímto vyvrcholením sezony začala příprava na sezonu následující. Všem týmům mnoho úspěchů a štěstí v sezoně 2015 přeje Bílý balet a členové týmu AMK VČE Martin Chott a Lukáš Červený.
V Maďarském Nyirádu se jel již předposlední závod Mistrovství Evropy v autokrosu. Sešla se zde velice silná konkurence i když v této divizi Touring Autocross je o Mistru Evropy již rozhodnuto. Stal se jím již potřetí Maďar Tomas Kárai. Prozatím prohrál jediný závod v Nové Pace. Jinak všude suverénně zvítězil.
Tato divize má velké zastoupení jezdců z Česka. O další přírůstek do rodiny se nedávno postaral tým Martina Samohýla, který však teprve začal sbírat zkušenosti. Ostatní Češi v této divizi mají odjeto mnohem víc a patří mezi ně i Miroslav Neumann. Tomu letošní sezona vychází nad očekávání velice dobře.
Nejzkušenějším jezdcem je Láďa Brožek, momentálně závodící s bílým Fordem Focus. Plechovky jsou u českých jezdců populární. Však ze sedmnácti převzatých aut byla více jak třetina z České republiky.
Sobotní měřené jízdy vehnaly kapičky potu na čele Bílého baletu. Konkrétně motoru Ládi Brožka, kde se objevila voda v oleji. Po konzultaci s panem motorářem Calleghenem byla závada odstraněna, utřelo se čelo a závodilo se dál.
Měřené jízdy celkově o desetinu vteřiny vyhrál Kárai před Fejfarem. Jan Brožek šestý, Láďa Brožek desátý a Martin Chott až sedmnáctý čas. Po odjetí byla zjištěna na černobílým Fordu Focus závada na motoru. Ke vší smůle na místě neopravitelná. Škoda.
Do první jízdy nastoupili Fejfar, Výborný a Jan Brožek z první řady. Láďa spolu se Samohýlem ze druhé. Nejlépe odstartoval Fejfar, vedle sebe se do první zatáčky vřítili Výborný a Samohýl. Po strkanici Výborný vytlačil Samohýla a na druhé a třetí místo se dostal Bílý balet v pořadí Láďa - Jan. V tomto pořadí první tři dojeli do cíle. Ve druhé skupině vyhrál Kárai před Pleskovasem a Neumannem.
Do nedělní, druhé jízdy nastoupila první řada z prava Fejfar, a Bílý balet. Na to se hezky dívá. A pro tým AMK VČE začal zlobit výborně jezdící a stále se zlepšující Leo Popp. Ten se po startu dostal na druhé místo za Fejfara. Láďa Brožek v závěsu. Jan Brožek se po startu propadl až na sedmé místo. Ve snaze dohnat ztrátový handicap přehnal nájezd do zatáčky a opřel se o svodidla. Než se znovu rozjel, byl poslední. Soustředěnou jízdou se probojoval až na páté místo. Zvítězil Fejfar před Poppem a Láďou Brožkem. Ve druhé skupině zvítězil opět Kárai. Druhý zajel Pleskovas, za ním Neumann a Výborný.
Třetí jízda již bez Fejfara. V první řadě Popp a Láďa Brožek. Ve druhé rus Badmaev a Jan Brožek. Nejlépe odstartoval Popp stíhaný dvojicí Brožků a Badmaeva. Ten v souboji v první zatáčce Jana Brožka přetočil a v ten moment byl opět poslední. Jízdu vyhrál Popp před Láďou Brožkem. Po odstoupení Slováka Kneze a rusa Badmaeva se Jan Brožek prokousával dopředu takovým způsobem, že se dostal až na druhé místo, kdy předjel i týmového kolegu (otce). Týmová strategie zafungovala na sto procent. Ve druhé skupině zvítězil Neumann před Pleskovasem a Výborným. Kárai jízdu vypustil stejně jako Fejfar a šetřil techniku na finále.
B finále bylo dost nešťastné pro jasného favorita Ashota Ervandiana. Skoro celou jízdu vedl, do doby, než se za něj dostalo likvidační komando z Maďarska v podání Vass a Mozer. Po zákroku v předposledním kole Vass Ervandiana přetočil, za což viděl černou vlajku. Tu dostal i Ota Výborný v sobotní první jízdě. Byl to boj dveře na dveře.
Velká sláva pro domácího jezdce odstartovala jízdu velkého finále. Od startu byl v čele Tomas Kárai. Druhý Václav Fejfar a na třetí místo se dostal Litevec Paulius Pleskovas. Čtvrtý Miroslav Neumann a pátý Láďa Brožek. Za Brožka se zařadil domácí Mozer a až sedmé místo zaujmul Ota Výborný. Fejfar nedával Káraiovi vydechnout, ale na předjetí to nebylo.
Domácí borec si svoji vedoucí příčku hlídal. Třetí místo si nadále hájil Pleskovas, přesto toto pořadí do cíle nedojelo. Čtvrtý Miroslav Neumann a pátý Láďa Brožek. Za Brožka se zařadil domácí Mozer a až sedmé místo patřilo Otovi Výbornému. Pleskovase zradila technika v podobě prasklého disku a Láďa Brožek byl v tu ránu na třetím místě ! Ota Výborný se svým manévrem na domácího Mozera, kterého tlačil před sebou tak dlouho, než ho přetočil a tím pro závod zneškodnil. Tento incident samozřejmě nezůstal bez odezvy. Výborný viděl černý prapor, již podruhé v jednom závodě !!! Namísto dobrého výsledku přišlo zbytečné vyloučení a pokles na desátou příčku finálové jízdy.
Chvíli na to se začal z vozu Václava Fejfara linout bílý dým a to neznamenalo nic dobrého. U jeho vozu vypovědělo službu turbo a druhý muž Mistrovství Evropy výrazně zpomalil. V ten moment byl předjet Láďou Brožkem a Mírou Neumannem. Brožek v tu ránu byl druhý a Neumann poskočil na místo třetí. Blížil se konec finálové jízdy. Fejfar dokázal dojet ještě čtvrtý. Dvě zatáčky před cílem byl velice široký Láďa Brožek a na poslední chvíli ho dokázal předjet Neumann.
Vyhrál Tomas Kárai, který i zde na domácí půdě dovedl obhájit titul Mistra Evropy. Druhý dojel Neumann, třžetí Láďa Brožek. Další pořadí Fejfar, Popp, Badnaev, Jan Brožek. Ten kroužil poslední dvě kola s prasklou pneumatikou...Mohlo být lépe. Pleskovas a Moze nedojeli a Ota Výborný byl z jízdy diskvalifikován.
Nadupaná auta letící vzduchem a v nich nejlepší autokrosaři kontinentu. Po roce se zase znovu vrátil do rokle u Přerova seriál Mistrovství Evropy. V divizi Touring Autocross se zde sešla celá evropská špička, mimo Litevce Pleskovase. Ten po nezaviněné havárii v italské Maggioře notně poškodil vůz a svůj Ford nezpojizdnil. Naopak přijeli se žlutým Lancerem Peter Stecca, s Coltem Maďar Kiss a premiéru zde měl Martin Samohýl. Ten avizoval účast v evropských závodech od začátku sezony, ale až tady v Přerově ukázal svoji zbrusu novou Škodu Fabia. Premiéru zde měl i Rus Mihail Donchenko vedený Kvashninovým dozorem s vozem Renault Clio.
Bojovat o vítězství přijelo sedmnáct pilotů ze sedmi zemí Evropy. V pořadí již sedmý závod evropského šampionátu sliboval další atak Václava Fejfara na vedoucího Káraie. Z kraje se do toho opřel Fejfar, kdy naměřil nejlépe před Neumannem a Káraiem. Ve druhém měření zatáhl Kárai a vyhrál před Fejfarem a Výborným. Celkově lepší skore měl o dvě desetinky Fejfar před Káraiem. Za nimi Výborný a Neumann.
Jezdci Bílého baletu naměřili celkové pátý (Láďa Brožek) a devátý (Jan Brožek) čas. Členové týmu AMK VČE Lukáš Červený se Škodou Fabia čtrnáctý a Martin Chott s Fordem Focus dokonce až patnáctý čas.
To už ale neplatilo v první jízdě. Lukáš Červený ve své skupině dojel čtvrtý, Martin Chott sedmý. Láďa Brožek odstartoval bravůrně a zařadil se za Fejfara a Výborného. V tomto pořadí projeli cílem. Jen Brožek projel cílem za bílým Fordem Focus o celé dvě vteřiny. Kárai a Fejfar svoje jízdy vyhráli, ale Fejfar dal Káraiovi také rovné dvě vteřiny.
Velké překvapení nastalo v neděli, kdy Václav Fejfar oznámil neopravitelnou poruchu motoru, což znamenalo konec závodního víkendu. Fejfarovi fanoušci padli do kolen a Kárai se radoval.
Druhou jízdu s přehledem vyhrál Výborný před Láďou a Janem Brožkovými. Pátý dojel Martin Chott. Ve druhé skupině zvítězil Kárai pčed Neumannem a Červeným. V té době již nepokračovali v závodě již zmíněný Fejfar, po kolostřešní kombinaci ( později diskvalifikován) Stecca a po dani nováčka na Mamutím skoku Donchenko. Ten po skoku zabořil příď do přerovské hlíny a uvedl tento hezký speciál do silně nepojizdného stavu. Jeho Cli vydechlo naposled. Další nepokračující byl Leo Popp, kterého v plné rychlosti v první zatáčce po startu, nekompromisně poslal do hliněného valu Stecca (diskvalifikace). Skřížené auto se již na místě nedalo opravit.
Do třetí jízdy nastoupil Kárai, i když nemusel. Dobře rozjetý závod bez tlaku v zádech si očividně užíval a připravil show pro zaplněné stráně natěšeným fanouškům autokrosu.
Kárai ukázal svoje červená světla soupeřům i v této jízdě. Jako první je viděl Láďa Brožek, Lukáš Červený měl na očích jeho. Martin Chott ve třetí jízdě dojel šestý. Ve druhé skupině vyhrál Výborný před Janem Brožkem a Ervandianem. Miroslav Neumann dojel s vadnoucím vozem bez turba pátý.
Do finále nastoupilo jen devět aut, bez zelenobílé Fabie Martina Samohýla. Rozjeto pro Bílý balet měl Láďa Brožek na třetím místě, ale s utrženou řadičkou se propadl na páté, kdy byl předjet Neumannem a Ervandianem. Jan Brožek si vedl dobře jen do doby, než mu selhalo řízení po tvrdém doskoku na Mamutu. Poté následoval tvrdý náraz do betonové zdi u startovní rovinky. Než se stačil znovu rozjet, byl předjet všemi jezdci mimo Němky Henersdorfové, která odstavila svůj Citroen již ve druhém kole.
První ohňostrojovou bránou projel Kárai. S velikou radostí, neb si zabezpečil již v tomto závodě třetí titul Mistra Evropy. Již nikdo ze zbývajících jezdců ho nemůže bodově dostihnout. Ve zbylých závodech v Maďarsku a Francii se bude bojovat o celkové umístění. I to slibuje velmi mnoho zajímavých jízd s honbou za evropskými body do celkové klasifikace.
Druhý byl Ota Výborný před třetím Miroslavem Neumannem. Čtvrtý Ervandian, pátý Láďa Brožek, šestý výborně jezdící Lukáš Červený. Sedmou příčku obsadil Marcel Egg, osmou Jan Brožek, devátou Grit Henersdorfová a desátý byl klasifikován nenastoupivší Martin Samohýl.
Body jsou rozdány. Ale ne všechny, jen v Údolí Mamutů. Dalších čtyřicet čeká na závodníky v posledních dvou závodech. Hodně štěstí Bílému baletu a jezdcům týmu AMK VČE Martinu Chottovi a Lukáši Červenému.
A jak to viděli piloti? Láďa Brožek: " V prvním tréninku jsem byl až sedmý a připadalo mi, že mi auto vůbec nejede. Udělali jsme tedy změnu, kterou nám doporučil ladič už před Francií, a okamžitě to bylo znát. Ve druhém měřáku jsem si polepšil na páté místo a úvodní rozjížďku jsem dojel třetí za Vendou Fejfarem a Otou Výborným. Byl jsem spokojen, protože jsem se jich docela držel a auto fungovalo. Do druhé jsem vybíral pozici jako druhý, protože Venda nenastoupil. První start se mi vůbec nevydařil. Laborovali jsme totiž se startovacím programem. Rozjíždka však byla po Steccově havárii zastavena. Po opakovaném startu jsem jezdil za Otou Výborným a Samohýlem, jenž však byl penalizován za předčasný start. Držel jsem se ho tak, abych se do těch pěti vteřin vešel, nemělo cenu na něj tlačit. Před závěrečnou rundou jsme ještě udělali nějaké změny na start programu. Odjelo to super a dve kola jsem se držel Tomase Káraie. Nemělo ale smysl se s ním honit a tak jsem zvolnil. Po problémech Mirka Neumanna jsem dojel druhý a dostal se před něj při výběru finálové startovní pozice.
Finálový start se mi docela povedl, synátorovi však ještě lépe a nacpal se mezi mě a Otu Výborného Raději jsem zvolnil a necpal se tam, jinak bychom mohli skončit ve svodidlech všichni. Jezdil jsem za nimi čtvrtý. Ve druhém kole jsem chtěl nahoře na nejvyšším bodu tratě zařadit niší rychlostní stupeň, sáhl jsem po řadící páce a ona tam nebyla. Podíval jsem se a byla dole. Než jsem ji nasadil zpět, ztratil jsem asi tři pozice. Po finále jsme zjistili, že vše způsobil vytržený šroub. Ještě jsem sice postoupil vpřed, finále jsem nicméně dojížděl s jednou rukou na volantu a druhou na páce. Ta mi přesto na nerovnostech ještě dvakrát vypadla a musel jsem ji nasazovat. Jsem každopádně moc spokojen. Pořadatelům moc děkujeme za výborně připravenou trať a skvělou organizaci. Nelze jim nic vytknout. Vše fungovalo a zažil jsem málo tak perfektně zorganizovaných závodů."
Jan Brožek: "První trénink proběhl bez problémů a zajel jsem desátý čas. Ve druhém se mi bohužel rozbila kardanka a tak jsem neměl šanci se zlepšit. V rozjížďkách se nám nedařilo nastavit start control, auto nám nestartovalo a vždy jsem se musel prodírat zezadu. Druhé a třetí místo naštěstí zaručili finále. Zde se podařilo start control odladit, start se mi povedl dobře a byl jsem na úrovni táty kousek za Výborným. Jezdil jsem třetí, dokud jsem neprobrzdil na skoku a po dlouhém letu mě předjel Míra Neumann. Navíc se mi při dopadu uvolnila tyč řízení, v zatáčce do cíle se mi odepnul volant a díky tomu jsem jel rovně. Když jsem zjistil, co se stalo, tyč znovu vytáhl a pokračoval, byli už všichni přede mnou"
Dvacet jedena převzatých vozů. To je každoroční italské peklo na hezkém okruhu v Maggioře. Krásné počasí, na rozdíl od předešlého závodu ve Francii, dopřálo pochytit trochu bronzu i něžnému pohlaví v našem týmu.
Po dlouhé cestě přes Holandsko, Francii, Švýcarsko do italského kotle, měl tým Bílého baletu nárok na odpočinek. Relax doplněný návštěvou kamarádů z autokrosu v podání čtyřnásobného Mistra Evropy Helmuta Wilda a dlouholetého účastníka divize super buggy Waltera Ebelera podtrhl hezký večer při vzpomínkách na doby jejich závodní kariéry.
Závody v Italské Maggioře každoročně uzavíraly autokrosovou sezonu, ale letos došlo ke změně. Tento podnik našel své místo uprostřed kalendáře. Závodilo se tedy v podstatně větším vedru.
V sérii rozjížděk se Bílému baletu v nadupaném poli italských matadorů moc nedařilo. Oba vozy se pohybovaly ve středu závodního pole. Černobílý Ford Focus Martina Chotta uzavíral pro technické problémy spíše chvost celkového pořadí. Přesto si ale všichni tři vozy týmu AMK VČE zabezpečily účast v B finále. Nejlépe na tom byl Jan Brožek, ale pro poruchu převodovky již do závodu nezasáhl. Škoda...Sedmý nastoupil Martin Chott a jako poslední, desátý Láďa Brožek.
Po startu se prodral až na třetí místo, ale to postup do A finále nezajišťovalo. V tu dobu již vévodil Ervandian, který předjel Venturiho. Štěstí přálo v posledním kole bílému Fordu, když se červený Lancer zastavil. Postup do A finále tím byl pro tým zajištěn !!! Start zdramatizovala Němka Henersdorfová, která ulila start a z jízdy byla nekompromisně vyloučena. Martin Chott dojel až na šestém místě a tím pro něj působení v tomto závodě skončilo. Za zmínku stojí, že Láďa Brožek zajel nejrychlejší kolo v tomto B finále !!!
V super finálové jízdě se nejlépe podařilo odstartovat Káraiovi. Na druhé místo se zařadil Paulius Pleskovas a hned za něj Václav Fejfar. Toto pořadí však dlouho nevydrželo. Za vedoucího Káraie se probojoval Fejfar. Po kontaktu s Pleskovasem, pro kterého závody s notně porouchaným vozem odstaveným v trávě, předčasně skončily. Následovaly i další tvrdé kontakty v podání Ottoboni versus Výborný. Ten se přetočil, ale přes mantinel se dostal na třetí místo. Na čtvrtou příčku se lišácky protáhl Láďa Brožek. To odstartoval z posledního, desátého místa !!! Naopak až na páté místo se propadl Výborný za kterým jel Miroslav Neumann.
První tři příčky tedy patřily vozům Škoda Fabia, čtvrtý stále Láďa Brožek s bílým Fordem Focus, který se do velkého finále probojoval z posledního místa finále B.
V Maggioře se jel šestý závod Mistrovství Evropy. Pětkrát se z toho radoval Tomas Kárai. Ten i zde v Itálii mířil pro další zlatý věnec a nikdo ze soupeřů to nebyl schopen nijak změnit. Kárai prostě letos nemá konkurenci. Velice dobře rozjetou sezonu má Miroslav Neumann, ale na závod v Maggioře nebude vzpomínat v dobrém. To samé platí i o Výborném. Tito dva spolu bojovali o páté místo. Neumann si v této bitvě počínal velice tvrdě. Pilot modrého Lanceru tak dlouhou dobu oťukával Výborného až ho dostal mimo trať a za to viděl černý prapor s číslem 207, který znamenal vyloučení...
Toto dění nezajímalo jezdce v čele Káraie a Fejfara, kteří v pohodě projeli cílem. Mezi těmito jezdci probíhá také veliký boj a to už několikátou sezonu, co závodní pole opustil Rus Makarov. Na druhou stranu je to spíše marná snaha Fejfara, kterému se podařilo předstihnout svého soupeře jen v Nové Pace. Ve všech zbylých pěti podnicích vévodil Kárai, dvojnásobný Mistr Evropy, který nenechává nikoho na pochybách, že třetí evropský titul bude jeho.
Pro zelený věnec si dojel Ital Ottoboni. K naši velké radosti za ovací mechaniků týmu Bílého baletu proťal pomyslnou cílovou pásku jako čtvrtá Láďa Brožek. Následovali Ervandian, Kiss, Výborný, Gurschler. Devátý byl klasifikován Pleskovas a desátý diskvalifikovaný Neumann.
Pátý závod seriálu Mistrovství Evropy v autokrosu se jel ve francouzském St. Georges de Montaigu, závodiště vzdálené z Hradce Králové celých 1535 kilometrů. Asi proto se divize plechových aut zúčastnilo jen deset jezdců. To znamenalo, že měli všichni účast ve finále zajištěnou.
Tým AMK VČE ale absolvoval před závody cestu 900 kilometrů dlouhou do holandského Uden, kde si byl Ford Focus z Bílého baletu pro optimální nastavení.
Za již třetím titulem zcela zodpovědně míří maďar Kárai. Dosud, až na jednu výjimku (Nová Paka) na něj nikdo ze závodního pole neměl. To samé se odehrálo i ve Francii.
Tým Bílého baletu nezačal moc šťastně. Jan naměřil pátý a šestý čas, Láďa devátý a druhý trening nenastoupil. To samé předvedl další člen týmu AMK VČE Martin Chott, kterému časově odpovídalo místo desáté. Druhou jízdu pro poruchu nejel také.
V rozjížďkách zajel Jan Brožek sedmé, deváté a sedmé místo. Láďa Brožek do první jízdy nenastoupil, ve druhé dojel šestý, ve třetí pátý. Martin Chott dojel na deváté a osmé pozici, do třetí jízdy nenastoupil.
Finálová jízda plechových aut se jela jako druhá v pořadí. Bylo tedy jasné, že sílící déšť ještě zhorší již tak špatné podmínky. Vedení se ujala červenočerná Fabia, i když v moři bláta již o barvách aut nemohla být řeč. Na druhé místo se po startu zařadil Václav Fejfar. Třetí Ota Výborný, čtvrtý Pleskovas z Litvy. Ten se znovu představil s novým Fordem Focus.
Tomas Kárai měl v nelehkých podmínkách nejlepší výhled než zbytek závodního pole, a o výtězství se mohl připravit jen on sám. Pátý jezdil Neumann, šestý Láďa Brožek, sedmý Jan.
Kárai kráčí za svým již třetím titulem Mistra Evropy. Ve Francii udělal další důležitý krok k jeho získání. Technika zradila Pleskovase, který ve velké kaluži zůstal stát, ale po chvíli se zase jeho Ford rozjel. Potíže měl i Láďa Brožek. Byl to boj i o tom se vůbec udržet na trati. Ve stejném, pátém kole zůstal stát ze třetího místa i Výborný. Tím se otevřely stupně vítězů Neumannovi.
První cílem projel Kárai před Fejfarem a již zmíněným Neumannem. Čtvrtý Ervandian stíhaný Janem Brožkem. Se ztrátou jednoho kola dojel Pleskovas, se ztrátou tří kol Martin Chott. Na osmém místě byl klasifikován Výborný, devátý Láďa Brožek. Leo Popp zůstal stát s poruchou již na startu. Po vyhlášení vítězů, očištění techniky se tým odebral k zaslouženému odpočinku. V pondělí se začalo balit a následoval odjezd na další závod do italské Maggiory.
Po pátečním příjezdu a okamžité přejímce obou vozů Bílého baletu pro tým AMK VČE začal další závod Mistrovství Evropy. Po předchozím pozdním příjezdu bez ohlášení a sdělení důvodu komisařům se v německém Matschenbergu podařilo vybrat od mnoha účastníků nemalou pokutu.
V pořadí již čtvrtý podnik Mistrovství Evropy v Nové Pace, již po třicáté čtvrté, nás přivítal neskutečným vedrem. Po malé páteční oslavě, kde oba jezdci Bílého baletu sdíleli oslavu svých narozenin, se zázemí týmu připravovalo na sobotní tréning a první jízdu.
Měřené jízdy se moc nepovedly. Jan Brožek s problémy s poloosou naměřil celkově ze dvou jízd devátý, Láďa Brožek až jedenáctý čas. To znamenalo postavení na startu v první skupině druhou a třetí řadu. Záměrně jsem nepoužil slovo "v silnější" , protože desítka evropských pilotů je opravdu hodně vyrovnaná. Mnohé rčení, že se vše bude odehrávat okolo domácího, všemi prostředky podporovaného Vaška Fejfara, z kraje závodů nebylo doslova naplněno. V měřených jízdách to bylo s lídrem Mistrovství Evropy Káraiem 1 - 1, ale celkově lepší čas měl Kárai, který o jedenáct desetin Fejfara porazil.
První rundu sice Fejfar vyhrál ( Kárai až čtvrtý !!!) ale vše bylo v napětí, jak dopadnou jízdy nedělní. S pocitem vítězství v měřených jízdách Káraie se asi v týmu novopackého matadora moc dobře neusínalo. Ale vše v dobré se ukázalo v neděli. Jezdci Bílého baletu se umístili shodně s jízdami měřenými. Po opravách převodovky (Láďa) a poloosy (Jan), celkové revizi, doplnění benzínu, vody do ostřikovačů se tým uklidil k zaslouženému odpočinku.
Třetí jezdec týmu AMK VČE Martin Chott sice naměřil až šestnáctý čas, ale první jízdu v konkurenci Fejfar, Pleskovas, Výborný, Giarollo, Bret, Červený a Ervandian dojel na šesté pozici. Bylo trochu škoda ze strany pořadatelů, že nedělní jízdy, kdy se počítalo i s "C" finále v kategorii buggy, nezačalo startovat o něco dříve. Pak by nedošlo k průtahu závodů do pozdních hodin.
Druhou jízdu nastoupil tým Bílého baletu do první skupiny, které vévodil Fejfar před Pleskovasem. Obsadili páté (Jan) a šesté (Láďa) místo. Ve druhé skupině porazil Jan Bartoš Káraie!!! Masakr jízda. Super pro české barvy. A drama vrcholilo.
Do třetích jízd nastoupili všichni favorité s cílem získat pole position. V první skupině Fejfar, Kárai, Pleskovas a oba jezdci Bílého baletu z druhé a třetí řady. Ve druhé skupině Výborný, Neumann, Bartoš a ze třetí řady jako první Martin Chott. Kárai vítězí, Fejfar druhý. Láďa Brožek čtvrtý v závěsu za Pleskovasem, Jan Brožek až šestý za maďarem Kissem s modrobílým Mitsubishi Colt. Martin Chott dojel šestý, kdy vyhrál Výborný před Bartošem a Neumannem.
Nastalo velké počítání. Z našeho pohledu se jevil jako přímo postupující Jan Brožek a do "B" finále nastoupil Láďa Brožek, Ervandian a Kiss v první řadě. Za nimi Mahr a Chott, ve třetí řadě Červený, Hennersdorfová a Popp. Pole uzavíral Christián Giarollo. Po předčasném startu se vyfauloval Ervandian a pro barvy týmu AMK VČE to vypadalo slibně. Ale jen napůl. Láďa Brožek sice suverénně vyhrál, ale Martinu Chottovi postupu zabránil Kiss. Škoda.
Velké finále. Pole position si vybojoval Fejfar, který si vybral pravou stranu. Uprostřed Výborný, vlevo Kárai. Druhou řadu zaujali Bartoš a Neumann. Třetí řadu obsadili Pleskovas, Bret a Jan Brožek. Startovní rošt uzavírali Láďa Brožek a Kiss.
Po startu na kopci u depa skočil do zatáčky první Fejfar a za ním se děli věci ! Dolu z kopce od depa sjížděl Kárai až jako šestý !!! To ale napravil předjetím dvou vozů Neumanna a Pleskovase, který po kontaktu se svodidly dokroužil ke Studánce a uklidil svůj vůz do bezpečné zóny. První kolo velkého finále projeli cílem: Fejfar, který začal svůj náskok zvyšovat. Bylo to ale dáno čtveřicí jezdců za ním, kteří si nic nedarovali a z tohoto velkého finále udělali opravdovou pastvu pro oči čtrnácti tisícového kotle fanoušků tohoto krásného sportu. Kárai tedy na čtvrté pozici za Výborným a Bartošem. Lišák Neumann kontroloval hned za nimi těsně sledovaný Janem Brožkem.
Druhé kolo znamenalo pro Káraie "Buď a nebo". Na férovku sešlápl plynový pedál ve sjezdu od depa. Výsledek? Výborný a Bartoš se objevili v jeho zpětných zrcátkách. Bartoš neustále dorážel na Výborného. V šestém kole se mu to podařilo, U studánky předjel Výborného. Drama nastalo v posledním kole, kdy Jan Bartoš ztratil zadní pohon a v "Brožkově zatáčce" se čelně opřel do vnitřního svodidla. Toho využil Výborný, ale i Neumann. Bartoš po hodinách sice pokračoval, do cíle však dojel jako pátý. Jan Brožek s opětovně prasklou poloosou o deset metrů za ním. Škoda každého bodu. Dále šachovnicový prapor viděli sedmý Jirka Bret stíhaný Kissem. Láďa Brožek s vadnoucím motorem dojel devátý.
Tým Bílého baletu získal body do konečného hodnocení Mistrovství Evropy za šesté a deváté místo. Martin Chott body za jedenácté místo. V celkovém pořadí Mistrovství Evropy je Kárai. Se ztrátou čtrnácti bodů druhý Fejfar a třetí s deficitem dvaceti šesti bodů Neumann. Jan Brožek poskočil na příčku pátou, Láďa Brožek zaujal osmou a Martin Chott třináctou pozici.
Čtvrtý podnik v Nové Pace byl podle mého hlediska velmi dobře organizačně zabezpečen, výborně připravený okruh s podporou Vaška Fejfara. Na utemované, rovné trati dosahovali jezdci průměrné rychlosti dosahující hranici 100 km/h.
Po příjezdu do domácího depa začala intenzivní příprava na maraton dvou závodů ve Francii a Itálii.
V pořadí třetí závod Mistrovství Evropy se jel v nepopulárním německém Matschenbergu. Obavy jezdců v pořadatelské, traťové, ale hlavně ve schopnosti velitelství evropského autokrosu se vyplnily do posledního puntíku. Po opuštění sovětských vojsk z bývalého východního Německa si autokrosoví pořadatelé tohoto podniku asi zapomněli v euforii ušít červené vlajky na místní závody. Nespočet havárií, v několika případech se zraněním jezdců nechali traťoví komisaři pokračovat závod, bez nutného použití těchto vlajek zastavujících jízdu a vpuštění sanitních vozů na trať. Šokující...Odezva na rozpravě jezdců od činovníků FIA "jezděte pomaleji" mě dostala do kolen !!!
S vírou suprově si zazávodit přijelo v divizi TX patnáct aut, z toho sedm z České republiky, po dvou z Maďarska a Švýcarska, po jednom zástupci z Ruska, Rakouska, Litvy a Německa. S jasným cílem vyhrát již třetí závod za sebou měl v úmyslu T. Kárai. Tomu chtěli zabránit zejména V. Fejfar, P. Pleskovas, ale i Jan Brožek s Výborným a Mahrem, který zde loni získal stříbrný věnec za druhé místo, kdy byl v posledním kole předjet Káraiem.
Měřenou první jízdu vyhrál Fejfar před Káraiem a Výborným. Následovali Pleskovas, Neumann a Láďa Brožek. Bílá Fabia si oťukávala terén devátým časem. Druhou překvapivě vyhrál Pleskovas. Za ním naměřili Fejfar, Kárai, Mahr. Vozy Bílého baletu zajeli časy, které stačily na deváté (Jan) a jedenácté místo (Láďa). V součtu měření bylo pořadí: Fejfar, Pleskovas a překvapivě třetí Kárai. Sedmý Láďa Brožek (s ulomenou řadící pákou), jan Brožek celkově devátý.
Pleskovas řádil i v první rozjíždce, kde ji celkově vyhrál před Výborným a Neumannem. Ve druhé skupině vyhrál Fejfar, který zle topil Káraiovi. Hned za nimi v pronásledování Bílým baletem v pořadí Fabia, Ford.
Po sobotních jízdách myslím bylo ve všech stájích co opravovat. I Jan Brožek vyměnil alternátor, který se přehříval a neplnil stoprocentně svoji funkci dobíjení.
V nedělní jízdě slabě ochaboval Pleskovas. Toho využil Výborný a vyhrál. Třetí Ervandian, čtvrtý Mahr. Ve druhé skupině se pořadí otočilo. Zvítězil Kárai před Fejfarem. Třetí opět Jan Brožek, čtvrtý Egg. Láďa Brožek odstoupil s ustřihnutou spojkovou hřídelí.
A šlo do tuhého. Fejfar, Kárai, Pleskovas, Výborný. Každý po jednom vítězství a jednom druhém místě. Tuto skupinu sledoval Jan Brožek se dvěmi třetími místy. Láďa Brožek získal body jen za první rozjíždku.
Ve třetí skvělé jízdě poráží Fejfar Káraie a má pole position ! Jako druhý si překvapivě vybírá Výborný. Česká dvojice tím odsunula maďara vpravo ke svodidlům, kde byla nahrnuta hlína z tratě. To mu ale evidentně nevadilo. Po sto metrech byl ve vedení před Výborným, Fejfarem a Janem Brožkem. Za bílou Fabií se chtěl pověsit bílý Focus, ale na zrcátkách mu byly přilepeni zleva Pleskovas, z pravé strany Mahr. Ten blokaci absolutně nezvládl a z pravé strany nabořil nadvakrát Láďu Brožka silně nevybíravým způsobem. Bílý Ford Focus odhodil na svodidla Ervandiana, ten se od nich odrazil a pozadu po přetočení narazil do Ládi Brožka. Spěchající Neumann nestačil již zareagovat a srážce nezabránil.
Na pravé zadní kolo trafil Láďu Brožka a zezadu Mahra. V tu chvíli čtyři vozy vyřazeny. Brožek s Mahrem ihned, Ervandian s Neumannem o pět kol déle. To už ale ze závodu vyřadila závada Výborného ve druhém kole! Pořadí se tedy ustálilo na vedoucího Káraie, pomalejšími vozy brzdícího Fejfara, kterého stíhal Jan Brožek. Zle na něj ale dotíral Pleskovas. Tomu ale tři kola před cílem v kopci vždy začal vadnout motor a toho plně využil pilot bílé Fabie Jan Brožek, který třetí místo udržel až do cíle.
Čtvrtý proťal pomyslnou pásku Pleskovas. Za ním pátý maďar Kiss, šestý Ervandian, sedmý Neumann, osmý Výborný, devátý se zcela zdemolovaným vozem Láďa Brožek ze šlamastiky po startu a desátý Ivoš Mahr, který podle mě a nesčetněkrát přehraného videa z finálového startu tuto nehodu čtyř vozů zavinil.
Tým Bílého baletu se ihned po příjezdu do domovských garáží dal do práce na opravě Fordu Focus, aby byl do Nové Paky v plné síle a mohl konkurovat celému závodnímu poli v dobrý výsledek.
Čtvrtým podnikem pokračoval seriál MMČR v autokrose. Tentokrát nás přivítal úmorným vedrem Přerov. Třináct převzatých aut v divizi D5+Touring Autocross přivádělo hojný počet diváků svými kousky v úžas, co vše se na vcelku dobře připravené trati dělo.
Nezvyklé rozuzlení měly měřené jízdy, které celkově vyhrál Kořínek s vozem z dílny Ládi Brožka. Tento Ford Focus spatřil světlo světa již v roce 2001. Bílý balet zajel čtvrtý (Ford) a desátý (Fabia) měřený čas celkově.
První rozjížďka měla velmi dramatické schéma v podobě velké havárie Martina Svobody. Po několikanásobných přemetech se vůz zastavil sice na kolech, ale notně poškozen. Pilot byl předán do péče lékařů. Po restartu skupiny této jízdy vyhráli Plichta a P. Svoboda, druzí Neumann a Kužel. Jan Brožek dojel až pátý z důvodu závady na senzoru klapky, Láďa Brožek v posledním kole odstoupil.
Nedělní, v pořadí druhou rozjížďku opět vyhrál tandem Plichta a P. Svoboda. Druhý opět Neumann, ale s Kořínkem. Bílý balet již nenastoupil pro poruchu Fabie, která nešla na místě odstranit. Nenastoupil ani Jirka Bret, kterému odmítl poslušnost motor.
Třetí jízdu vyhrál tým Svobodů. Martin se z havárie oklepal, ve druhé jízdě si vyzkoušel svůj opravený vůz a třetí jízdu ve své skupině vyhrál ! Hektický výkon předvedli i jeho mechanici a kamarádi, kteří z kupy zmačkaných plechů a odtrhaných laminátů, dali dohromady přes noc auto schopné vítězit.
Do finálové jízdy nastoupilo jen devět jezdců, kteří měli jízdu po odstoupení Bílého baletu a Breta, jistou. Do první řady se postavili P. Svoboda, Plichta a dost dobře jezdící Kořínek. Do druhé M. Svoboda sám, reprezentant Neuman do finálové jízdy nenastoupil. Třetí řada - L. Černý s moc hezkou zelenou Fabií, Hořčička a Kužel. Pole uzavírali Hilse a Kostroun.
Na finále nebude v dobrém vzpomínat Kužel, ten totiž dojel jen do první zatáčky, kdy ho navíc trefil Hilse. Svůj vůz hodně poničil. Vedení se ujal Plichta se Subaru stíhaný P. Svobodou. Za skokem byl ale dlouhý v jedné ze zatáček a byl podjet Kořínkem. To už se na čtvrté místo probojoval M. Svoboda a s bratrem si nedávali ani kousek trati zadarmo. Na pátém místě jezdící Hořčička přetočil Fabii v zatáčce před cílem a propadl se na chvost závodního pole. Plichtovo vydařené Subaru se projevilo jako dobře vyladěný speciál a finálovou jízdu vyhrál. Druhý dojel Kořínek před P. Svobodou. Martin Svoboda měl technické problémy a odkroužil jízdu o kolo zpět. Jeho pozici s radostí přijal Kostroun. Pátý Hilse a šestý Hořčička.
A perlička na konec? Bratři Plichtovi chtějí napřesrok vyzkoušet úspěšně seriál Mistrovství Evropy, tak věřme, že se jim to povede.
Během uplynulých čtyř týdnů se především na autokrosovém kolbišti hodně událo. Momentálně jsou už odjety dva závody seriálu Mistrovství Evropy. Kolotoč závodů obnáší devět podniků. Druhý se tentokrát jel v lotyšské Bausce.
S jakými ambicemi vstoupili jezdci Bílého baletu do tohoto kolotoče? "Kdybychom jsme se umístili tak jako loni, tak bychom byli moc spokojeni", konstatoval Láďa Brožek. A co na to druhý pilot? "Chtěli bychom zopakovat umístění jako loni, což je čtvrté a páté místo, nebo alespoň já", stroze odpověděl Jan Brožek, pilot bílé Fábie.
V divizi Touring Autokros se letos objevilo hned několik nových, ale i staronových tváří. S bíločerným Fordem Focus se představil Martin Chott, který má v plánu odjet kompletní seriál Mistrovství Evropy. Mladý pilot musí ještě dostat svůj nový vůz do ruky, protože Evropa, to je pěkná mela...
Oba, již odjeté závody ke své spokojenosti absolvoval Miroslav Neumann. Ze stálic Ota Výborný, P. Pleskovas, A. Ervandian. V. Děmkin, který po nehezké nehodě v německém Seelow má asi po závodech. Z nováčků hodlají absolvovat celou sezonu M. Ottoboni, L. Popp a Grit Hennerzdorfová.Po dlouhé době opět něžné pohlaví v tomto adrenalinovém sportu plného prachu a bláta.
Nešťastný vstup do sezony zažil Václav Fejfar, který se v Německu vyfauloval ve finálové jízdě. Do Bausky si přijel spravit chuť, ale tu mu sebral vítěz obou závodů Tomas Kárai. Za úmorného vedra se sešlo šest našich reprezentantů divize plechových aut. Tentokrát se zde nejvíce dařilo Fejfarovi a Výbornému v oranžovočerném Mitsubichi.
Že bedna v Německu nebyla náhoda, dokazoval Neumann s modrým Lancrem. Po obtížích s poloosama se do finále nakonec probojovaly i oba vozy Bílého baletu. V desetičlenném finálovém poli měla Česká republika hned pět zástupců. Do finále se nedostal nováček Chott, který měl technický problém s převodovkou.
Po startu se do čela dostal Kárai. Vítěz prvního závodu a dvounásobný Mistr Evropy nedal nikomu šanci. Jeho závodní technika je neskutečná. Ani druhý Fejfar na něj nestačil. Třetí Ottoboni si úspechu hodně užíval. Musel však držet svoji pozici před silně dotírajícím Neumannem.
Na páté pozici jel Výborný. Osmý dojel Jan Brožek a po odjetých třech kolech z důvodu prasklého disku po skoku do startovní rovinky odstoupil Láďa Brožek. Bílý balet se celkově po odjetých dvou závodech usadil na sedmé a osmé pozici v seriálu Mistrovství Evropy. Celkově vede Kárai před Neumannem a Pleskovasem.
Pokračování je již tento týden v Přerově, kde se jede již čtvrtý závod MMČR. Účast obou vozů Bílého baletu je jistá...
Seelow... První evropský autokrosový závod. Po zkušenostech, které zde předvedli pořadatelé v loni, i když za silné podpory deště, si myslím, že mnohým účastníkům tohoto závodu spadla čelist nad perfektně připravenou tratí, opravdu evropského formátu. Ale to bylo asi všechno.
Z celkového počtu 75-ti přihlášených prošlo přejímkou i šestnáct plechových aut v divizi Touring Autocross. Evropskou stabilní desítku doplnili Ottoboni, Popp, Stecca, Kiss, Martin Chott a spestření vzbudila vítězka závodu Německého poháru, Grit Hennersdorf s vozem Citroen DS 3.
Do Německa si přijel vyloženě pro vítězství Kárai. I když chce vyhrát každý, tentokrát nedal nikomu vůbec žádnou šanci. Co start, to vítězství. Vyhrál měřené jízdy, ale o prvenství se usilovali i Fejfar, Výborný, Ottoboni, Děmkin a stále se zlepšující Jan Brožek. To dokazoval v první a třetí rozjíždce ( druhou komisaři vynechali ), které ve své skupině suveréně vyhrál.
Celkově sice naměřil desátý, Láďa Brožek až třináctý čas, ale plně odhodlán se pustil Bílý balet do rozjížděk. Láďa Brožek dojel na pátém a šestém místě, což znamenalo jen start v "B" finále.
První jízda byla hodně dramatická. V úvodu se do sebe pustili Výborný a Fejfar, zezadu Stecca už střetu nedokázal zabránit. Ve třetím kole po závadě na voze v plné rychlosti naráží nikým neohrožován do břehu v plné rychlosti Děmkin. Zůstává ve voze. Nikdo neví co s ním je. Traťoví komisaři nechají nejprve jízdu dojet, poté vyjíždí ošetřující personál k Děmkinovi. Neskutečně nezvládnutá situace. Červené vlajky pro okamžité zastavení jízdy asi komisaři neměli poruce.
První jízdu ve své skupině tedy vyhrál Jan Brožek. Dále Egg, Výborný a Martin Chott. Nedokončili Fejfar, Stecca, Popp a zraněný Děmkin. Druhá jízda pro tuto divizi byla zrušena z důvodu deště, který trval celou noc až do ranních hodin.
Třetí jízdu vyhrál Kárai před Ottobonim a Fejfarem. Skupinu B Jan Brožek před Neumannem a Poppem. Láďa Brožek dojel až šestý a tento výsledek ho odsunul do finále "B", kde musel bojovat o účast o velké finále. Start mu vyšel perfektně, stejně jako Ervandianovi, se kterým soupeřil celých osm kol. Sice mu podlehl, ale velké finále si zabezpečil.
Neprobojovali se tedy Hennersdorf, Chott, chybující Stecca a Kiss. Výborný pro poruchu převodovky již nenastoupil. Finálové postavení na startu vypadalo takto: z leva Kárai, Jan Brožek, Ottoboni. Druhá řada: Egg a Neumann. Třetí řada: Pleskovas, Fejfar, Popp. Rošt uzavírali postupující Ervandian a Láďa Brožek.
Velké finále neunesl Ottoboni, který otočil svoji Škodu Fabia přes střechu, auto zůstalo poškozené na boku a jízda byla ukončena. Nervozita před druhým startem byla veliká. Do zelených světel se netrefil Fejfar, který byl diskvalifikován. Po startu se dostal Kárai do vedení, které si udržel až do cíle. Hezky odstartovali ze zadních pozic i Pleskovas, Neumann, Ervandian, ale i Jan Brožek. V první zatáčce byla veliká mela, nikdo nechtěl ubrat. Nejlépe se situace zmocnil Pleskovas a Neumann s Janem Brožkem.
Vypadalo to slibně, ale převodovka byla proti a Jan Brožek zůstal stát. Veliké zklamání z výborně rozjetého závodu. Láďa Brožek dojel finále na sedmém místě. Stupně vítězů obsadili Kárai, Pleskovas a Neumann. Za nimi Ervandian, Popp, Egg, Láďa Brožek a osmý byl klasifikován Jan Brožek. Devátý Ottoboni a desátý diskvalifikovaný Václav Fejfar...
Po zimním "odpočinku" tým AMK VČE Ládi Brožka vyráží na první závody. V mezizávodní pauze však Bílý balet nezahálel.
Nově postavený přepravní přívěs na závodní Škodu Fabia Jana Brožka, nezbytné úpravy uvnitř autobusu Setra pro Ford Fokus Ládi Brožka, opravy, výroba, doplnění níhradních dílů pro oba vozy. Rozebrání Fabie a Focusu do posledního šroubku, repase motorů, převodovek i diferenciálů. Výměna unavených dílů, v neposlední řadě výroba plastových dílů na auta i jako náhradní díly výstroje. V některých soubojích trpí nejvíce. Postupné složení obou aut, úpravy podvozků, tlumičů pro vylepšení jízdních vlastností.
To vše předcházelo květnovému odjezdu do Holandska, na brzdu, kde se oba vozy vyladily na kvalitu, která se od obou vozů očekávala. A jak to dopadlo? "Jsme nadmíru spokojeni s odvedenou prací ladičů. U obou vozů byly nastaveny hodnoty, které jsme chtěli", odpověděl šéf týmu Ladislav Brožek.
Třetí závod Mistrovství republiky, kde červené bahno prověřilo autokrosaře, hostoval v Nové Pace. Poslední možnost řádně otestovat závodní speciály před nadcházející sezonou Mistrovství Evropy. Někteří účastníci již jeli závod v Humpolci ( V. Fejfar ) a v rakouském Fuglau, tým Bílého baletu zvolil možnost účasti v Nové Pace.
Za hezkého počasí, sice po pátečním vydatném dešti, měla upravovací technika dosti práce, ale trať postupně vysychala a dávala jezdcům dobré podmínky k sobotním jízdám. Do závodu divize TX a D5 bylo převzato čtrnáct aut. Závody nevynechal ani domácí matador Václav Fejfar, který nenechal nikoho na pochybách o svých evropských kvalitách. Měl nejlepší časy v měřených jízdách i v obou rozjíždkách. A když Pavlínka poslouchala jak má, třetí jízdu ji nechal odpočívat.
Dobře rozjeto měl Aleš Plichta se Subaru Impreza. Sice naměřil až čtvrtý čas, ale jeho dvě druhá místa v rozjíždkách dávala velké naděje na konečné umístění. Třetí jízdu, stejně jako Fejfar, vypustil.
Vzestupnou tendenci umístění měl i tým Martina Svobody. To dokázali ve finálové jízdě. Tu s přehledem vyhrál Fejfar, druhý Plichta. Třetí příčku obsadil Martin Svoboda před Kořínkem a svým týmovým kolegou Pavlem.
Tým AMK VČE pro poruchu převodovky( J. Brožek ) a lehké problémy s motorem ( L. Brožek )ze závodů odstoupili.