2016

ME Saitnt Igny de Vers - Francie

poslední devátý podnik mistrovství Evropy v autokrosu měl rozhodnout o titulu. Závody se jely ve francouzském Saint Igny de Vers a na jezdce čekala příjemná technická trať. Jenže od sobotního odpoledne ji zkrápěl vydatný déšť, který nehodlal přestat. Takže se závody proměnily v bahenní lázeň. A to je taky autokros.

V naši divizi bojovali Václav Fejfar se Škodou Fábia a Ota Výborný s Mitsubishi Mirage. Lépe na tom byl Fejfar, měl náskok čtyř bodů a čtyři vítězství oproti jednomu Oty Výborného.

"Václav má výhodu, že má náskok, ale já a můj tým uděláme všechno pro to, abychom zkusili smazat tu ztrátu, nebo zkusit něco vymyslet, uvidíme", řekl před závodem Výborný.

Také o třetí místo měli evidentní zájem další naši dva jezdci. Martin Samohýl a Aleš Fučík, oba s Fábiemi. Samohýl na tom byl ale lépe. "Jedeme trošku blbě, ale na jistotu. Chtěli by jsme to třetí místo udržet, podle toho vypadá výsledek z tréninku", hodnotil Samohýl.

V první rozjížďce se Fejfarovi nepodařil start. Vedl Samohýl, za ním jedoucí Výborný a Negri. Ti se dostali do kontaktu a vyvezli Fejfara a ten nakonec narazil do svodidel a praskl mu kloub řízení.

Ve druhé rozjížďce startoval Fejfar až z poslední řady. Ve snaze se rychle dostat dopředu si nejdříve ťuknul do Fučíka a pak při dobržďování před první zatáčkou to napálil do Jana Brožka. Situaci zachránil až ve třetí jízdě. Tu vyhrál Výborný a tím se dostal do čela klasifikace mistrovství Evropy a navíc si pro finále zajistil první řadu.

Fejfar startoval ze třetí, což rozhodně nadějné nebylo. Pole position si ve finále zajistil Samohýl, který vyhrál první dvě rozjížďky a start se mu podařil. Ujal se vedení před Výborným a Italem Negrim. Na čtvrté místo se protlačil Fejfar, za ním byli Jan Brožek a Aleš Fučík. Nikdo mimo Samohýla toho moc neviděli. Ani Fejfar. Tomu notně házel bláto na sklo Negri a Fejfarovy stěrače nestíhaly. 

Toho využil Jan Brožek, který se před něj dostal. Navíc Fejfar zavadil o svodidla. Zdálo se, že o mistru Evropy je definitivně rozhodnuto, když vedl Samohýl před Výborným, Negrim a Brožkem.Fejfar pátý před Fučíkem.

Výborný, i když toho také moc neviděl, tak jel svoji jízdu. Držel se na dostřel Samohýla a ani nijak neútočil. Ale už ve druhém kole vjel Negri do hlubokého bláta. Brožek a Fejfar se přes něj hladce přesypali po vnějšku. Negri po odjetí půl dalšího kola na trati, která hraničila s regulérností zastavil. Za těchto podmínek už dál nechtěl riskovat.

Fejfar, pokud na něj vůbec dohlédl, si četl jízdu Jana Brožka. Už v tuto chvíli škrtla Jury Fučíkovi a Lukáši Červenému pět bodů za předčasný start. Červený nakonec skončil šestý a Jan Brožek sedmý, protože musel zastavit chvíli poté, co ho předjel Fejfar, ten mu nahodil sklo a narazil do svodidel. Na čtvrtou pozici tak postoupil Fučík.

V polovině finále vedl suverénně Samohýl. Na druhé pozici jel Výborný a Fejfar byl už jen kousek za ním. Jenže pak blátíčko poslalo Výborného do ještě hlubšího blátíčka a než se z něj vyhrabal, tak se otevřela celá velká brána k titulu. Samozřejmě že se jí protáhl a Výborného předjel. Byl na druhé pozici a Výborný na třetí. V tu chvíli to znamenalo na bodovou rovnost na konečném účtu evropského hodnocení.

Boj nekončil. Výborný se snažil stav závodu strhnout zase na svoji stranu, ale v podmínkách, které v tu chvíli ve Francii panovaly, to bylo téměř neuskutečnitelné. Jezdci museli jet téměř po slepu. Jen těžko nacházeli orientační body na trati, natož aby dobře viděli soupeře.

Proti Výbornému hovořilo i to, že se Fejfar dostal na jeho správnou vlnu. Blátem dokázal plavat rychle a také při tom nedělal chyby. Fejfar a Výborný začali dýchat na záda Samohýlovi. To u soubojů nebývá obvyklé. Většinou bojující kohouti jsou pomalejší než osamělý střelec. Ale tentokrát se tak dělo. Mělo to prozaický důvod. Samohýl prorazil levou přední pneumatiku. Tak se přes něj oba lehce dostali.

Fejfar zvítězil, druhý Výborný a třetí Samohýl. Pro Václava to znamenalo, že se stal mistrem Evropy. Už počtvrté.

 "Finále dopadlo tak jak dopadlo. Pomohlo mě hodně počasí, protože na vodě a v blátě se mi prostě líbí a už z buggin to prostě dokážu zajet. Na tu smůlu, co jsem měl ty dva závody se na mě štěstí usmálo a tady potřebujete štěstí. Hrozně moc bych chtěl všem poděkovat. Než jsem odjížděl na závody,připravovali jsme tři auta. Poděkování patří všem sponzorům, rodině a hlavně mechanikům. Protože ti co tady předvedli, to byl koncert. To auto bylo hodně zničený po těch dvou jízdách. Předvedli krásnou práci. To vítězství bylo hlavně pro ně", zhodnotil Václav Fejfar.

"To finále byly jedny bahenní lázně. Jsem rád, že jsme to vůbec nějak odjeli. Já měl zamlžené okno, protože se několikrát opakoval start. Potom jak jsme jeli, boční okna byly natolik zaházený, že jsem nic neviděl. Ve spodní pasáži jsm úplně ztratil orientaci, pohltilo mě bahno, čehož využil Václav. Bohužel stalo se. Ale na druhou stranu jsem rád, že jsme to udělali trošku napínavý, že jsme to tomu Vaškovi nedali zadarmo", odpověděl Ota Výborný po závodě.

Václav Fejfar zdolal Otu Výborného o pouhý jediný bod v celkové klasifikaci mistrovství Evropy. Ale i na dalších místech jsou naši. Třetí Samohýl, čtvrtý Fučík a pátý Jan Brožek. Gratulace....

ME Maggiora - Itálie

Mistrovství Evropy v autokrosu vstoupilo do závěrečné fáze, protože v italské Maggioře se jel osmý, ale současně předposlední závod tohoto šampionátu. Do velké bitvy na jezdce čekala trať, kterou velice dobře znají z předchozích šampionátů. Bez krkolomných prvků, ale rychlá a velice zajímavá zejména pro diváky. Protože je velice přehledná.

V kategorii plechových aut byl nejlepší v rozjížďkách Fejfar. Vyhrál dvě jízdy a tak do třetí již nemusel nastoupit. Prostě i ve svých padesáti osmy letech stále umí. Stejné skóre měl i o dvě generace mladší Samohýl. Také on si namísto třetí jízdy šetřil auto na semifinále. Dobře si vedli i další Češi. Ota Výborný dojel druhý, a v poslední sérii rozjížděk dokázal zvítězit. V druhé sérii ale nedokončil pro poruchu převodovky.

Také Fučík vyhrál a byl druhý. Jenže ten pro změnu nedokončil hned svoji úvodní rozjížďku. Ale bodů na první řadu v semifinále měl dostatek.

Na sedmé pozici po rozjížďkách byl Jan Brožek. Dvakrát dojel spolehlivě třetí. Jenže v poslední sérii se přesně netrefil při nájezdu na skok, narazil do náspu a ten ho katapultoval. Bouda, při které auto po přemetu, zůstalo ležet na boku jezdce.

V prvním semifinále šel jako první Fejfar. Jenže tentokrát skutečně raketově odstartoval Výborný a Fejfar se zavěsil hned za něj. Třetí jel Ital Davide Negri se Škodou Fabia. Opět to vypadalo na krásný autokrosový souboj o pozici na startu finálové jízdy. Jenže Výborný po cílové rovince byl trochu delší na brzdy a Fejfar ho svým dynamickým stylem podjížděl, ale jak bylo čerstvě nakropeno, tak se s autem přesně netrefil do zatáčky, udělal hodiny, narazil o mez a vylomil si pravé zadní kolo.

Semifinále vyhrál Negri, Výborný byl druhý a Jan Brožek čtvrtý, což mu zajišťovalo účast ve finále.

Ve druhém semifinále měl nejlepší pozici Samohýl. Start mu klapl na jedničku. Ale v první zatáčce byl zlínský pilot dlouhý na brzdy, nepodařilo se mu správně zatočit a do vedení šel Fučík. Pak Samohýlovi přálo štěstíčko. Ital Casalboni udělal hodiny a Samohýlovi se ho podařilo předjet. Po další stíhací jízdě dojel druhý. I když s poměrně velkou ztrátou za vítězem Fučíkem.

Třetí účastník tohoto semifinále měl ale smůlu. Lukáš Červený po kolizi vylomil na své Fabii levé zadní kolo a do finále se nedostal. Stejně jako Fejfar, který finále sledoval už jen z tribuny mezi diváky.

Při finále odpálili Fučík a Samohýl znamenitě. Oba ale nedokázali dobrzdit v první zatáčce. Došlo ke kontaktu a pak též k nárazu. Zdržel se i Brožek. Samohýl byl vyřazen, Fučík se ztrátou pokračoval. Na špici byl Výborný a za ním vytáčel do otáček Fabii domácí Negri. Za ním další dva Italové, a ztrátu z první zatáčky doháněl Brožek ze sedmého místa.

Na první pozici jel stále Výborný. Už se zdálo, že si zopakuje vítězství z německého Seelow, ale dravý Ital za jeho zády byl skutečně nepříjemný. Byl rychlý a hlavně dokonale znal tuto trať. Výborný si ho neustále kontroloval v zatáčkách, držel dobrou stopu, ale rozhodujícímu útoku neodolal. Negri, který je zkušený jezdec se dostal do vedení. V nastávajícím roce pojede všechny závody, takže se naši jezdci mají na co těšit.

Výborný dojel ve finále na druhém místě. Ale velké boje se odehrávaly za jeho zády. Na třetím místě se usadil domácí Nardin se Subaru a na něj dotírali další domácí jezdci. Mezi ně se ale vklínil Brožek a dál se tlačil dopředu. Zkoušel to i Fučík, ale jeho ztráta z prvního kola byla veliká a tak dojel osmý.

Když se ze špičky vytratil Amatori, dozrál čas pro Brožka. Jak jinak, když v červenci vstoupil do Kristových let, zaútočil vnitřkem a byl na třetím místě. Ale Nardi mu dokázal předjetí oplatit naprosto stejným způsobem. Masimo po útocích Brožka třetí příčku uhájil. Jan Brožek dojel čtvrtý.

O celkového mistra si to tedy rozdají v posledním závodě Fejfar a Výborný. Další naši, i když jsou v tabulce hodně vysoko, již šanci nemají...

ME Nyirád - Maďarsko

Po závodě v Přerově se celá kolona mistrovství Evropy přestěhovala do Maďarska. Poblíž města Nyirád na jezdce čekalo klání již sedmého závodu. Trať tentokrát spíše rovinatá, bez krkolomných skoků a velkých převýšení.

Statečně se letos bije Aleš Fučík s Fabií z dílny Václava Fejfara. Byl by ale spokojenější, kdyby se pohyboval více v předu. Přetahuje se o třetí místo celkově s Martinem Samohýlem. V Přerově to zůstalo nastejno a tak se bude rozhodovat v posledních dvou podnicích.

Trochu smůly, než je žádoucí měl Jan Brožek. Kvůli problémům musel závod ve Francii vynechat.

"Trošku se trápíme s motorem, nebo spíš víc. Dvakrát se nám rozbil, takže jsme laborovali proč, co. Teďka už jsme spokojený, odladili jsme tlaky turba a myslím si, že auto funguje perfektně", řekl po trénincích Jan Brožek.

Ve finále na Pole Position startoval Václav Fejfar. Z první řady odjížděl i Aleš Fučík. Mezi nimi byl litevský pilot Paulius Pleskovas.

Zkušený Fejfar nezaváhal a hned po startu šel do čela. Druhý byl Pleskovas a ze druhé řady se protáhl na třetí pozici Ota Výborný. Fučík byl čtvrtý. Pak všechno rozčísl Pleskovas. Ve snaze pžedjet Fejfara do něj narazil a urazil si levé přední kolo.

Na špici se tak ocitl Výborný před Fejfarem, Samohýlem, Fučíkem a Brožkem. Pak začal útočit Fejfar na Výborného. Došlo ke vzájemnému kontaktu a tak se před ně přesypaly Samohýl a Fučík. Než se Fejfar pořádně rozjel, byl před ním i Jan Brožek. Na špici byly jen české vozy. 

Samohýl pozoroval ve zpětných zrcátkách Fučíka, Brožka a Fejfara. Skupinu opustil Výborný, který se po kolizi zdržel couváním.

Ve třetí zatáčce, kde se odehrávaly největší boje, číhal důleček - "Past na mamuta". Vymetli ho Fučík a Brožek, což se na Fučíkově voze psléze projevilo. Mezitím bojovně naladěný Fejfar zaútočil. Tentokrát se na jeho mušce objevil Jan Brožek. Předjetí bez jakékoli kolize a tak v plném tempu pokračoval dál.

Za vedoucím Samohýlem udělal hodiny Fučík. Nemohl za to. U jeho vozu praskl kardanový hřídel, zřejmě následek projetí oné díry. Jeho druhé místo bylo pryč. To zaujal Fejfar a začal se přibližovat vedoucímu Samohýlovi. Za nimi jeli Brožek, Červený a s poloprázdným kolem Výborný. Před něj se dostal i Ital se žlutým Renaultem Clio Stefano Serini.

Martin Samohýl svoji šanci zvítězit nepustil. Držel Fejfara za zády, i když se mu ve finiši přiblížil do těsného kontaktu. 

Zvítězil Samohýl, druhý Fejfar. Třetí, v letošním výsledku nejlépe Jan Brožek. A jak hodnotil tento závod? "S šestým tréninkovým časem jsem byl docela spokojen. Auto po Přerovu stále fungovalo. Pro úvodní rundu to znamenalo první lajnu. Bohužel se mi ale celý víkend nedařily starty a nemohli jsme odladit startovací tlačítko. V rozjížďkách jsem pokaždé odjížděl se ztrátou. Do finále jsem šel ze třetí řady. Tentokrát se start jakž takž povedl, ale pořád to nebylo ono. Odjížděl jsem kousek za ostatními, což se pak ukázalo jako být štěstím. Dost aut se totiž předemnou hodně neregulerními zákroky zničilo. Podle mě by to už komisaři měli začít trestat. Ještě v prvním kole se mi podařilo předjet Vaška, když měl kolizi s Otou. Bohužel se mi však nepodařilo pozici udržet. Trať už byla totiž hodně rozbitá a bál jsem se, abych neudělal defekt".

Čtvrtý dojel Lukáš Červený, který také zaznamenal svůj nejlepší výsledek v této sezóně. Plný počet kol odjel již jen pátý Serini. Šestý byl klasifikovám Výborný, sedmý Fučík, osmý Boele, devátý Pleskovas a desátý Marcel Egg na startovní rošt nenastoupil.

Dále body získali Walder, Kiss a poslední příčka zbyla na Grit Hennerzdorf, které se tento závod s mnoha technickými problémy vůbec nevyvedl.

ME Přerov - Česko

Šestý podnik mistrovství Evropy se jel opět u nás, na dráze v Přerově. Před bezmála padesáti lety zde diváci mohli vidět autokros poprvé. Nyní je tento podnik už pevnou součástí evropského kalendáře. Je to trať velice náročná, zejména dlouhý skok do hloubky, odrazuje řadu jezdců zvyklých na rovinaté okruhy.

V naší divizi, přesto že to byl již šestý závod, se na startu objevil loni pátý nejlepší Evropan, Miroslav Neumann, na Mitsubishi Lancer. No nedalo mu to. Však z domova to má do depa necelých padesát kilometrů.

"Tak je to domácí závod a ani bych normálně nebyl, ale chtěl bych poděkovat hlavně kamarádovi a jeho firmě RRAuto, který nám zasponzoroval tento závod. Jsem moc rád, že se aspoň na domácí trati můžeme ukázat a porovnat s klukama. Jede se strašně rychle, což mě baví. Já mám Přerov strašně rád, protože to je rychlá trať, a jsou to pěkné závody. S  klukama jedeme čistě, ale pro diváky určitě pěkně. Na druhou stranu se nezdařili nějaké věci. Jednou z hlavních je, že jsme nedostali reprezentaci od Českého Autoklubu, dost nepochopitelně, protože jsme splnili všechny podmínky, a jiní lidé, kteří absolutně nesplnili, tak tady jedou za Český národní tým!!! Myslím si, že je o tom už úplně zbytečné diskutovat, protože si tam dělají doopravdy co chtějí, ty lidi", řekl nažhavený Neumann.

V rozjížďkách byl opět vidět lídr tabulky Václav Fejfar. Jednou vyhrál a dvakrát byl druhý. Nejlepší po rozjížďkách byl Martin Samohýl. Tento třicetiletý pilot ze Zlína si počínal opravdu jistě a s určitou suverenitou. Dobře startoval, dokázal volit nejrychlejší stopu a nenechal se ovlivnit tím, co se dělo kolem něj. V prvních dvou jízdách vyhrál a do třetí už nemusel ani nastoupit. 

Bylo tak trochu zvláštní. V divizi totiž startovalo pouze deset vozů, a tak každá jízda měla stejné obsazení, jako pozdější finále.

Otakar Výborný měl v rozjížďkách jeden kritický moment, když své Mitsubishi málem poslal na střechu. Pak byl ale stále více soustředěnější a rychlejší. Po dvou třetích a jednom druhém místě nastoupil do finále jako třetí. I na dalších místech byli jezdci z Čech.

Miroslav Neumann byl po rozjížďkách na čtvrtém místě a na páté místo dosáhl Jan Brožek. Lukáš Červený a Aleš Fučík, kterého trápila technika se museli spokojit se sedmým a osmým místem.

Ve finále z pravé strany roštu odjížděl Samohýl. Zleva Výborný a uprostřed Fejfar. Ve všech jízdách předvedl Samohýl bleskový start. Jen při tom nejdůležitějším selhala elektronika a jeho Fabia a Martin zůstali sedět na startu.

Na špici byl tak Fejfar před Výborným, Neumannem, Brožkem a Fučíkem. Fejfarovi soupeři v zádech vzbuzovali respekt a tak tvrdě přišlápl plyn. Hned v prvním kole si Neumann vyšlápl na Výborného a dostal se před něj. Jakoby chtěl na domácí půdě dokázat, že do reprezentace opravdu patří. Na druhé pozici byl ale jen krátce. Výborný mu předjetí vrátil a Neumann v zrcátkách viděl opět Fučíka. Stále však ještě neřekl poslední slovo.

Fejfar se začal soupeřům vzdalovat, protože za jeho zády se vytvořila velice bojovná skupina. Vzájemný souboj přeci jenom poněkud zpomaluje, protože jezdec nemůže jet ideální stopu. Však Výborný a Neumann jeli na řadě míst bok po boku a to pro diváky, rozpálené sluncem, bylo opravdu horké. Byla to nádherná podívaná, protože každý se pral a nikdo nedělal chyby.

Do tohoto souboje se začal zapojovat i Fučík, který si v úvodu závodu nebyl jistý, jak jeho Fabia pojede. Start ze třetí řady byl ale ukázkový, a tak získával stále větší jistotu, a zle začal dotírat na Neumanna. Ten vzdoroval dlouho, ale Fučíkovi se přece jen podařilo najít rozhodující místečko, a byl třetí.

O sedmou pozici se také bojovalo. Nejprve měl navrh Nizozemec Adrian Boele, který zde před dvěma lety havaroval, a od té doby jezdí s vozem upraveným na ruční řízení. Pak se ale začali prosazovat naši. Červený a Samohýl, jehož Fabia se po deseti vteřinách přemlouvání přeci jen odlepila od startu. Nakonec byl Červený sedmý a Samohýl osmý.

Před nimi jeli na pátém místě Jan Brožek a šestá Grit Hennerzdorf. Jan Brožek, s uzdraveným motorem, naměřil sice až sedmý čas, ale jeho vzestupná tendence v rozjížďkách, kde zajel šesté, páté a čtvrté místo, mu vynesla druhou řadu na startovním roštu.

Start skoro vyšel, odjížděl jako čtvrtý za Fejfarem, Výborným a Neumannem. Měl za sebou Fučíka, který ho předjel. Do cíle si pátou pozici udržel.

"V našem týmu panuje spokojenost. Od začátku sezóny jsme se totiž trápili s motorem a nyní auto konečně začalo fungovat podle našich představ. Tréninky jsme pojali spíše jako test, abychom něco nezničili. Spíše jsme vše kontrolovali a stahovali data. Z toho také pramenil až sedmý čas. V rozjížďkách jsem se postupně zlepšoval. Začal jsem šestým místem v té úvodní a v dalších dvou jízdách jsem si vždy o příčku polepšil. Finálový start z druhé lajny se mi trošku nepovedl. Odjel jsem vedle Míry Neumanna, který měl ale výhodnější pozici a tak jsem se zařadil za něj. Potom mě začala zlobit převodovka a nemohl jsem dořadit dvojku", ohodnotil závod Jan Brožek.

Cílovou pásku protrhl jako první Fejfar. Na bednu ho doprovodili Výborný a Fučík. Čtvrtý dojel Neumann, pátý Brožek, šestá Grit, sedmý Červený, osmý Samohýl, devátý Boele a desátý Marcel Egg.

ME St. Georges de Montaigu - Francie

Okruh nedaleko města Saint Georges de Montaigu ve Francii se stal dějištěm pátého podniku Mistrovství Evropy v autokrosu. Je to okruh, který u nás nemá obdoby. Ani ne tak členitostí tratě, ale jejím povrchem. Je to trať tvrdá, s častými místy pogumovaná, takže v těch místech klouže a s trochou mírou nadsázky se jízda na ni dá přirovnat k jízdě na mokrém asfaltu.

V loni zde ošklivě havaroval Václav Fejfar. Jeho zranění ho prakticky vyřadilo na celý zbytek sezóny. Před rokem zde vyhrál Aleš Fučík, letos obsadil celkově třetí místo.

Mnoho štěstí neměl Martin Samohýl. Ve druhé sérii rozjížděk po tlačenici za startem si bouchnul o svodidel. Zato Otakar Výborný byl "výborný". V kvalifikaci skončil druhý za Fejfarem. Už se zdálo, že jeho souboj se Samohýlem ve třetí jízdě bude velikou oslavou autokrosu. Chvíli také bylo. Ale vrtkavá dáma Štěstěna se na Martina definitivně vykašlala. Hodil boudu.

Ve finále startoval z Pole Position Václav Fejfar a start se mu podařil. Ze druhé řady nádherně odstartoval Paulius Pleskovas a dokázal se kolem Fučíka protáhnout na druhé místo. Na čtvrté pozici jel Ota Výborný a smolař Samohýl zůstal stát s poškozeným turbem. Fičík brzy oplatil Pleskovasovi předjetí a na pilota Fordu Focus začal dotírat pilot vozu Mitsubishi Mirage. Byl to opět hezký souboj.

Vítěz z Nové Paky vytáhl všechny svoje trumfy, ale na Mistra Evropy si nepřišel. Výborný se zařadil na třetí pozici a i ta mu byla málo.

Dva vozy Škoda Fabia před ním a ještě k tomu ze stejné stáje, to byl pro Otu báječný doping. Hledal skulinku, kterou by se dostal dopředu. A našel. Postoupil na druhé místo a i když mu Fučík brumlal neustále na zadní nárazník, tak se vyvaroval veškerých chyb, a druhou pozici si až do cíle udržel.

Šachovnicovou vlajku viděl jako první Fejfar, druhý Výborný, třetí Fučík a čtvrté místo obsadil Pleskovas. Pátá dojela opět krásně Grit Hennersdorfová, šestý Adrian Boele a sedmý byl klasifikován Marttin Samohýl.

Sedm aut na startu tohoto závodu. Sakra málo.

Tým AMK VČE se tohoto klání nezúčastnil. Motor z Fabie je v "nemocnici" v Holandsku a Focus po závodech v Nové Pace leží v "sádrovém lůžku".

Podle vyjádření Jana Brožka se ale můžeme těšit a přijet fandit do Přerovské rokle na již šestý podnik Mistrovství Evropy, kde s Fábií bude bojovat o co nejlepší výsledek Jan Brožek. Těšíme se !!!!

ME Nová Paka - Česko

Ke čtvrtému autokrosovému podniku Mistrovství Evropy zavítali ti nejlepší k nám, do Nové Paky. Na závodiště ve Štikovské rokli se sjeli už po třicáté sedmé, a když k tomu připočítáme dva podniky Mistrovství Evropy družstev, tak to už je pěkná tradice. A diváci ji ctí. Takže bylo opět plno.

V Touring Autokros byla očekávána další naše hymna, tak jako na předchozích podnicích. Zvláště, když Martin Samohýl vyhrál se svoji Škodou Fabia všechny tři své kvalifikační jízdy a byl nejrychlejší ze všech jezdců v plechových autech.

"Jde to dobře, jsme spokojený, auto funguje, podařilo se nám vyhrát zatím dvě rozjížďky. První byla ostrá, tam jsme se bili, to bylo perfektní pro mě. Ta druhá byla trošku jednodušší, ale nicméně trať byla taková zrádná, sem tam nějaká díra se našla, takže budeme rádi, když auto vydrží a dojedeme do cíle," konstatoval Martin Samohýl.

Všechny své rozjížďky vyhrál i domácí Václav Fejfar. Do finále v Nové Pace nastupoval jako druhý po kvalifikačních jízdách. I on jezdí se Škodou Fabia v úpravě motorového ladiče Mika Callaghana.

"Zatím to jde, ale máme trošku problémy na startu. Nemůžeme furt doladit startovací program. Odjíždíme ze startu vždycky jako druhý, ale pak v jízdě už je to v pohodě. Měl jsem problém s Oťasem, jsme jeli spolu, což bylo moc krásný. Nádherný souboj, za což mu děkuji. Byli jsme o sebe opřený, jeden druhýmu jsme nedali ani centimetr. Jeli jsme fakt korektně. Mohli jsme cuknout volantem někam do strany, ale byla to krásná jízda. Jsme zpátky, jedeme pro lidi. Z toho kopce dolu byl rajc, jet vedle sebe. Ještě jsem takhle nikdy nejel. Jsem doma, chtěl bych vyhrát. Kluci jedou velice dobře, auta jsou vyrovnaný, bude to o štěstí, o té první zatáčce. Kdo tam cukne, bude tam. Tady není moc možností předjet. Bude to jak říkám o té první zatáčce," ohodnotil Václav Fejfar.

Loňský Mistr Evropy Otakar Výborný ve Štikovské rokli ještě nikdy nevyhrál. Pro letošek vyměnil Mitsubishi Colt za typ Mirage od stejného výrobce. Podařilo se mu zvítězit hned v prvním závodě. Vůz připravovaný v Přetíně u Klatov je rychlý díky ladiči Antonínu Kovaříkovi a do finále nastupoval ze třetí pozice.

"Po pravdě řečeno jsem si to představoval trošku lepší, ale myslím, že zas tak úplně hrozný to není. Těšil jsem se sem hlavně otestovat nový podvozek, ale trošku nás zlobí výkon motoru. Je vidět, že ta špička, prvních pět jezdců, hodně zrychlila a řeknu, že oproti loňskému roku dost markantně. Musíme začít přemýšlet, abychom se jich mohli držet. Druhá jízda byla pěkná, hlavně pro diváky. Stále se tu něco děje. Proto tu jsou diváci a my jim dáváme to, co chtějí vidět vidět. To je v tom sportu asi to nejlepší co může být. Na finále si moc velký cíle nedávám. Protože když od toho člověk něco čeká, tak to nedopadne. Tady to bude podle mě velká loterie po startu, protože budou chtít jít všichni dopředu. Uvidíme, tam se bude hodně rozhodovat, v tý spodní pasáži. V první zatáčce a pak kopec nahoru, to bude hodně rozhodující moment finále," okomentoval Ota Výborný.

Stejným bodový zisk zaznamenali i Aleš Fučík, také se Škodou Fabia. I on byl dvakrát druhý a jednou třetí. Také on měl za sebou souboje, z kterých létaly lamináty. Za ním se v kvalifikaci umístili Pleskovas a Jan Bartoš. Černý Petr zůstal na Dušana Hořčičku a Lukáše Červeného. Až z osmé pozice do finále vyrážel Jan Brožek.V Matschenbergu mu odešel motor u Fabie, tentokrát musel jet s Fordem.

"U Fabie mám jinak nastavený volant, plynovej pedál. To auto je delší, takže jinak zatáčí. Takže se člověk zase musí naučit, jak s tím jet. Pronásledovaly nás poruchy. Převodovka, řízení, turbo, zadní kolo," postěžoval si Jan Brožek.

Ve finále byli v první řadě Samohýl, z vnějšího okraje do první zatáčky startoval Výborný a mezi nimi se svým autem Fejfar. Pak začala obrovská mela, kterou snad evropský šampionát ještě nezažil. START.

Hned v prvních metrech měli kontakt Samohýl a Fejfar. Výborný se tak dostal před Samohýla, ale zavadil o Fejfara a letěl doprava na svodidla. Do něj brnknul Fučík a přišel o zadní kolo. Na kopci Samohýl a Fejfar, ten se potkal se svodidlem a uloupnul si kus disku a tlak v přední pneumatice. Pod kopcem tak nedokázal zatočit doleva. Ale to nedokázal ani Samohýl. Pleskovas projel, ale Bartoš a Brožek rozšířili vrakoviště, ze kterého rychle prchal Samohýl. Ale ne daleko.

Z finále bylo vyřazeno hned pět českých jezdců. Co k tomu dodat. Naši jezdci se vytloukli jako kuželky. Nejdražší "šrot plac " v Evropě !!!

A bylo po závodě. Pleskovas jel bezpečně na prvním místě a vyhrál. Možná někdo čekal, že závod bude zastaven a start se bude opakovat, když se vytloukla většina startovního pole. Ale všechny havarované vozy byly mimo stopu, trať nebyla zatarasená a tak nebylo důvodu.

Němka Grit Hennerzdorf jela perfektně. Dojela na druhém místě !!!! Na třetí, přestože měl vyvrácené zadní kolo a ještě problémy s Maďarem Kissem, jel Výborný. Na třetí pozici dojel do cíle. To znamená, že se posunul zase zpátky, na první příčku průběžné klasifikace Mistrovství Evropy.

"Osobně řeknu, že jsem takový finále v Evropě nezažil. Po první zatáčce jsem šel před chlapi, možná jsem to mohl dotáhnout na jedničku. Pak ale docela rána od Vaška, já jsem se zastavil o svodidla, až mi to vyrazilo bateriový vypínač. Říkal jsem si, že je po všem, ale podařilo se mi nastartovat. Pak přijíždím dolu a vidím velkou skrumáž aut. Říkám, co se tady děje? Zastaví to, nezastaví... Do toho ještě poškozený kolo. Ale dohrkali jsme to a za to jsem moc rád, " řekl Výborný

Zcela nečekaný vítěz Paulius Pleskovas:"Bylo to velmi dramatické. Startoval jsem z druhé řady a čekal jsem, co se stane. Nakonec se všichni vybourali a já vyhrál. Výsledek je výsledek. Já jsem šťastný." 

Místo očekávané české , nakonec hymna litevská. Takové jsou závody. Ten letošní, Packý zajisté vstoupí do historie.....

ME Matschenberg - Německo

Třetí podnik Mistrovství Evropy se jel v Německu, v Hornolužické vrchovině ve městě Cunewalde, kam po třicetileté válce proudili po takzvané "prkenné cestě" čeští pláteníci. Ale tentokrát tam proudili čeští autokrosaři, ke klání na trati Matschenberg. A ta, navzdory svému jménu, protože "Matsch" znamená v němčině "bláto, marast", byla perfektně připravená a spíš stávajícím vedrem vysušená.

Sobotní tropické vedro při trénincích vystřídala bouřka před první sérií rozjížděk. Kategorie Touring Autokros pro nás začala špatně. Už z tréninku odtáhli z tratě poškozenou Fabii Jana Brožka. "Přijeli jsme sem s novým motorem udělaným od Mika a v tréninku jsem zajel šestý čas. Ve druhém tréninku, ve druhém kole odešel motor, tři válce ztratili kompresi. Do Nové Paky s Fabií určitě nepojedeme protože tam bude větší oprava na motoru, takže vytáhneme Forda", zhodnotil své učínkování v třetím závodě Jan Brožek.

Následoval ho Lukáš Červený. Tomu z motoru vykoukla zvědavá ojnice. Zato Samohýl opravoval a ladil spíše svoji duši. V loni zde absolvoval velkou bouračku. Co na to říká jeho psychika? "No přiznám se, že už při volném tréninku jsem si říkal, že nevím, co se mnou ten skok udělá. Tak jsem tam postupně zrychloval, zrychloval. Teďka už v měřeném tréninku to už skákalo, zatím je to dobrý."

Své si užil i Václav Fejfar. Ve druhé sérii rozjížděk si nevšiml žluté vlajky a v boji o vedení předjel Samohýla. Podle řádu byl diskvalifikován. Martin Samohýl ze Zlína své dvě jízdy vyhrál, jednou dojel na druhém místě. Václav Fejfar se mohl také radovat z vítězství dvakrát, zejména v první a třetí jízdě. V té byli k vidění strhující souboje s Otou Výborným. Škoda Fabia byla v obou případech před Mitsubishi Mirage.

Nicméně Výborný, v té chvíli vedoucí jezdec šampionátu, si zajistil první řadu na startu. Oba dva předváděli škálu autokrosového umění. Smůlu měl znojemský Aleš Fučík. V první sérii vyhrál, ve druhé mu odešlo turbo a ve třetí zůstal viset s nefungující spojkou. K dovršení všeho mu na startu finále zkolabovala převodovka.

 Ve finále si vybíral Martin Samohýl svůj startovní post jako první, ale také jako první odjel. Za ním byli Fejfar a Výborný. Pro Fučíka skončilo finále hnedle za startovním roštem. Na trati tak zůstalo pouze pět jezdců. Především naši jezdci. Samohýl, Fejfar a Výborný. Za nimi jeli Van Kuringe a Grit Hennerzdorf. Ale ti naši trojici zdaleka nestačili.

Česká trojka dovedla správně zapřáhnout svoje koně a ujížděla. Současně se ukázalo, jak vyrovnaní naši borci jsou. Přes všechny útoky, hledání skulinek a rozbalení všech fines autokrosu se dlouho pořadí neměnilo. Stále svištěli za sebou, jako dávka ze samopalu. Jejich průměrná rychlost se blížila ke stovce za hodinu. Bylo pěkné, že se vzájemně respektovali. Byl to boj tvrdý, ale ohleduplný. 

Naše trojice si vyjela dostatečný náskok před dalšími soupeři, což se později ukázalo jako velmi důležité. Protože to vše trvalo jed do posledního kola. V něm, pár desítek metrů před cílem dostal Samohýl hodiny a po velkém smyku narazil do svodidel. Oba soupeři ho samozřejmě ihned předjeli. Martin bleskově vycouval a dokázal ještě dojet jako třetí. Zvítězil Fejfar před Výborným. Celkově vystřídal Výborného ve vedení Fejfar...

 

ME Vilkyčiai - Litva

Autokrosové Mistrovství Evropy zavítalo po deseti letech do pobaltského státu Litva. Závodilo se v areálu, který je spíše známý z rallykrosu. Trať kromě jezdců z Litvy a Lotyšska vlastně nikdo neznal. Tak tedy na východ od nás, stát Litva, město Vilkyčiai a devadesát sedm procent jezdců, kteří zde jeli vůbec poprvé.

Domácí Paulius Pleskovas byl po rozjíždkách první, ale lepší časy zajížděli naší, zejména Martin Samohýl a Václav Fejfar. Ironií výsledkových listin bylo, že tito dva a ještě Ota Výborný a Aleš Fučík jeli ve všech třech jízdách proti sobě. Z toho těžil domácí Pleskovas a Glikas, kteří zase závodili spolu s Janem Brožkem.

Fejfar vyhrál dvakrát a měl jedno druhé místo. Samohýl vyhrál jednou a přidal dvě druhá místa. Výborný byl dvakrát třetí a jednou čtvrtý, stejně jako Brožek ve skupině druhé. Fučík třetí a dvakrát čtvrtý. O jejich postupu do finálové jízdy nemohlo být pochyb. Bohužel nepostoupil Lukáš Červený, který byl klasifikován po rozjíždkách jako jedenáctý.

Jan Brožek měl kolem sebe pouze cizince, především obě povzbuzované domácí hvězdy. 

Ve finále byl v první řadě Fejfar a po jeho boku Samohýl. Ale Pole Position si vybíral Pleskovas. Oba naši skvěle vyrazili, třetí byl Pleskovas. Výborný se podél svodidel protáhl na čtvrté místo. Pátý po startu Glikas a Fučík. Sedmý jezdil Brožek.

Z čerstvě nakropené tretě se zvedaly chuchvalce bláta. Fejfar měl určitě lepší výhled než Samohýl a ostatní, kteří jeli na pozici za ním. Smůlu měl Jan Brožek, kterému zkolabovalo turbo a tak raději odstoupil. Přesto si připsal body za sedmé místo.

Mezitím začal ostře útočit Pleskovas na druhou pozici Samohýla. Povzbuzován diváky se nespokojil s těsným závěsem a šel několikrát tvrdě do kontaktu. Samohýl několikrát ťuknutí ustál, ale celý souboj vyvrcholil tím, že litevský jezdec ho poslal do svodidel. Za tento manévr byl penalizován, a tak skončil jako šestý. Samohýl byl pátý.

Fejfar jel svoji jízdu sobě vlastní a dá se říci, že i s určitou elegancí pro vítězství v tomto závodě. Na druhé pozici se bezpečně udržel Výborný a na třetím místě dojel domácí Glikas. Na čtvrtém místě dokončil finále Fučík. Pátý Samohýl, šestý Pleskovas. Sedmý byl klasifikován Jan Brožek, osmý Adam Kiss, devátý Vadzim Kishkurna a do elitní desítky si připsala body i Grit Hennerzdorf.  

Láďa Brožek: "Poprvé po dvaceti pěti letech jsem na Mistrovském závodu a nejedu. Letošní sezónu nepojedu, poněvadž budu dělat managera synovi a budu se snažit zlepšit finanční situaci. Naše finanční situace je taková, že budeme jezdit na co budeme stačit a v první řadě se budu snažit podporovat syna."

ME Seelow - Německo

Hodně žhavý byl úvodní závod autokrosu v sezóně 2016. Postarali se o to množství dramatických momentů. Počasí. Sluníčko pálilo tak, že pořadatelé museli v neděli kropit dráhu po každé jízdě. Závodilo se na německé trati v Seelowě, šedesát kilometrů východně od Berlína. Zúčastnilo se mnoho našich jezdců. S čím přišli do šampionátu ?

Jan Brožek: "Zrepasovali jsme celý auto, motor jsme kompletně zrepasovali, převodovku, geometrii i vlastní nastavení auta. Pojedeme to, co jsme jeli vloni."

Václav Fejfar: "Loňská sezóna byla nedojetá, začali jsme se starým autem, udělali jsme nějaká vylepšení, které připravujeme na trojkovou řadu. Bohužel trojka se z finančních důvodů dokončí až na konci sezóny, nebo až po sezóně."

Martin Samohýl: "Připravili jsme to, že jsme auto kompletně zrepasovali, vyměnili jsme na motoru nějaké součástky, aby to trošku více vydrželo. Nachystali jsme úplně novou převodovku, tzv. bezproblémovou."

Aleš Fučík: "Auto připravil Fejfar tým, auto se zdá být v perfektní formě,  musím úspěchy hledat v sobě."

Ota Výborný: "Je to Mitsubishi Mirage, je to trošku takovej atyp, je to vozidlo, které v Čechách jen tak neuvidíte. Zrovna tohle auto se do Čech neimportuje. Je tu použit motor, převodovka, diferenciály, úplně nový, kompletně postavený."

Auta plechovky. Tak se označuje v depu divize Touring Cars. Loňský Mistr Evropy Otakar Výborný z vesničky Vrhaveč, nedaleko Klatov představil v Německu zbrusu nové auto. 

V rozjíždkách řádili i další naši jezdci. Všichni s vozy Škoda fabia. Především Martin Samohýl, který dvě své jízdy vyhrál a jednou byl druhý. Do finále mu to vyneslo první místo. Podobnou bilanci měl i Jan Brožek. Ale ten ke dvěma vítezstvím přidal jedno místo třetí. Do finále šel jako druhý. První řadu na startu si zajistil ještě Václav Fejfar. Hned za ním byl Výborný a Fučík. Z pole position tedy startoval Samohýl.

Naši závodníci jsou samozřejmě kamarádi, ale vzájemná rivalita dokáže udělat své. Hned v první zatáčce se strhla chumelenice, které dokonale využil Výborný. Z druhé řady šel do čela a za něj se pověsil Fučík. Výborná dělal čest svému jménu, jel prostě výborně. Za ním do sebe ťukli Samohýl a Brožek, který s ulomeným zavěšením kola zůstal stát, bílozelená fabia pokračovala dál. 

Výborný i s "háčkovou" převodovkou, kterou vyměnil pro poruchu sekvence, nedal nikomu šanci. Marně ho stíhali Fučík s Ervandianem. Ze zadu však útočil Samohýl, který se dostal na druhé místo. Pak ale zaúřadovalo sluníčko a špinavé sklo. Fučík a Samohýl měli kontakt. Samohál narazil do mantinelu, ale hned začal bojovat dál. toho využil Rus Ervandian a nečekaně zaujal druhé místo. Za ním byli Fučík a nenápadně jedoucí Lukáš Červený. 

První řtyři místa tedy byla jasná, i když Fučík se snažil na Rusa dotírat. Ale Ashot držel volant pevně. Ironií bylo, že původně byl z finále vyloučen za předčasný start, ale jury opravila svůj výrok a dala mu penalizaci. 

O pátou pozici si to rozdával Marcel Egg, Fejfar a dotahující se Samohýl. Přes veškerou snahu našich jezdců se pořadí již nezměnilo. 

Zvítězil Otakar Výborný s vozem Mitsubishi Mirage s poměrně slušným náskokem. Druhá Ashot Ervandian, třetí Aleš Fučík, čtvrtý Lukáš Červený, pátý Egg, šestý Fejfar, sedmý Samohýl, osmý po nabrání a dvojité boudě Fejfarem Van Der Maas, devátý byl klasifikován Jan Brožek a desátý Pleskovas, který do finále pro poruchu vůbec nenastoupil.

Jedenácté místo pro Kisse je zklamáním. První jízdu nenastoupil, ve druhé zajel jedenáctý, ale ve třetí zazářil osmým místem. Dalo to ale jen na jedenáctou pozici a stop do finále. Dvanáctý skončil Andreas Boele. Jedenáctá a dvanáctá pozice v rozjíždkách. Ve třetí runděutrpěl havárii a tak se do finále nedostal také. 

Nejhůře skončila Grit Hennerzdorf, která po dvou odstavených převodovkách nebyla ani klasifikováma....škoda...

 

27. 4. Jaroslav

Zítra: Vlastislav

Chcete-li se stát našimi partnery a účastnit se tak závodů v Autocrossu, můžete se stát našimi reklamní partnery a těžit tak z naší vzájemné spolupráce...

 

 

nadace.jpg

skupina.jpg

 VCautoservis.jpg

chmelovice.jpg

Bez názvu.jpg

stažený soubor.jpg

stránky logo.jpg

 Bez názvu.jpg
logo.png

logo.jpg
jofa@iex.cz

 reklama Chott.jpg 

 

AUTO KELLY

 

Návštěvnost stránek

158596