K osmému závodu se účastníci šampionátu sešli v Maďarsku. Na trati poblíž městečka Nyirád, na mírně zvlněných pláních nedaleko Balatonu je čekalo nepředstavitelné horko. Teploměr vyšplhal vysoko nad hodnoty přes 30 stupňů. A také poměrně moderní, zajímavá trať.
Organizátoři sice počítali s větší účastí, ale ředitel závodu řekl, že neví co bude dál. V naši kategorii si vedou všichni čtyři naši jezdci. Největší hvězdou je Václav Fejfar. Ten bezpečně vede tabulku šampionátu.
Letos už po čtvrté se v závodech objevil i Jan Brožek. Je to určitě škoda, že tento šampionát neabsolvuje celý. Vede si totiž velice dobře a dokáže sbírat i vavříny. "Když nám auto drží, což musím zaklepat na hlavu, nic se neporouchalo, ani převodovka, tak stačím těm třem. Aspoň aby mi moc neujížděli a peru se o to čtvrtý místo. Doufám ve finále že se start podaří a uvidíme. Budu se snažit o co nejvíce se probít dopředu a doufám, že do čtvrtého místa to bude. Francii a Itálii nejedeme. Je to už moc daleko. Nejsme v reprezentaci. Už se jenom bavíme." Okomentoval situaci Jan Brožek.
Jako první startovní pozici si vybíral Václav Fejfar. Byl po kvalifikaci nejlepší. Martin Samohýl a Ota Výborný byli vedle něj. Václav Fejfar odstartoval nejlépe. Venkem se pustil do první zatáčky. Za ním Výborný a Samohýl.
Toto pořadí se drželo až do chvíle, kdy Samohýl dojel pilota Mirage. Naši trojici se snažil pronásledovat Nizozemec Adrian Boele a Němka Gritt Henerzdorf. Trojici našich pilotů skutečně zatím exelovala. Bylo rozkoší si vychutnávat jejich na centimetr přesné průjezdy zatáček. Jeli na plný plyn. Jejich nálety až k vnitřnímu mantinelu. Poslouchat do vysokých otáček vytočené motory jejich vozů, ze kterých se neozval ani jediný falešný tón.
Tato nádherná idyla trvala pouze tři kola. Z důvodů, které nikdo nechápe, ve čtvrtém kole praskly Samohýlovi obě přední poloosy a tím se roztočil do hodin. Přetočil se i Ota Výborný. Tomu pro změnu odešla převodovka. Oba jeli dál. Ale soupeři je pak předjížděli. Ani jeden z nich se nemohl ničemu bránit.
Vedl Václav Fejfar. Druhý Adrian Boele, třetí Martin Samohýl, čtvrtá Gritt a pátý Brožek. Šestý dojížděl Ota Výborný. Z jízdy Samohýla a Výborného se náhle vytratila všechna radost. Před zlínského pilota se dostala Gritt, před klatovského Jan Brožek. Ten útočil po rozvážnějším stánku dál. Samohýl samozřejmě trpěl. Před něj se dostal Brožek a pak i Výborný.
Samohýl dojel nakonec na sedmém místě, Výborný byl v cíli pátý. Skvěle zafinišoval Jan Brožek. Pilot z Roudnice u Hradce Králové si vyčíhal Gritt. Předjel ji a dostal se na třetí pozici za Adriana Boeleho. Na této pozici také závod dokončil.
Spanilá jízda Václava Fejfara. Zvítězil již šestý závod z osmi, které byly dosud odjety.
Sedmý závod mistrovství Evropy se jel u nás, v Přerově. Všechny účastníky čekala těžká a náročná trať a také tropické vedro. Ale i přesto se sjela celá evropská špička a nechyběli ani diváci. Organizátoři, ale zejména ředitel závodu Jakub Vymazal, měli důvod ke spokojenosti.
Devět pilotů dorazilo do přerovského Údolí mamutů bojovat o letošní příděl evropských bodů v divizi Touring Autocross, která tak byla nejméně početnou kategorií.
V této divizi překvapil všechny, kromě sebe, Dušan Hořčička, který se mistrovství účastní jen sporadicky. Nejlepší po kvalifikaci byl Ota Výborný. Hned v první sérii vyhrál. Ve druhé byl druhý a dál už vlastně nemusel jet. Přesto to zkusil. Jezdil na druhé pozici za Martinem Samohýlem, ale ve třetím kole se roztočil do velkých hodin, kde hodně ztratil. V poklidu si tedy dojel pro šesté místo, které nic neřešilo.
Martin Samohýl skončil na druhé pozici. V prvních jízdách se trápil, ale všechno si to vynahradil v závěrečné rundě, ve které bezpečně s velkým náskokem zvítězil.
Favorizovaný lídr tabulky Václav Fejfar měl tentokrát starosti. První rundu dojel s klouzající spojkou a ve třetí mu praskla hřídel. Druhou ale vyhrál a byl celkově třetí.
Velký úspěch také potvrdil Jan Brožek. Dojel celkově čtvrtý. V rundách jezdil se zlepšujícím výkonem na pátém, čtvrtém a druhém místě. Po kvalifikaci tedy patřila první čtyři místa našim. Navíc Hořčička se kvalifikoval jako sedmý.
První řada ve finále byla tedy ryze Česká. Od vnějšku stáli Václav Fejfar, Martin Samohýl a Ota Výborný. Dvě Fabie a Mitsubishi Mirage.
Všichni po startu vyrazili úplně stejně. Plyn neubral ani jeden v nájezdu do první zatáčky. První si ťuknul Václav Fejfar, hned za ním Martin Samohýl. O Fejfara se zastavil Marcel Dlesk, do něj narazil Jan Brožek a Adrian Boele. Ten Dleskovi urazil kolo.
Na skoku u Mamuta exeloval Samohýl. Ten pod plným plynem řadil nahoru a najednou zjistil, že je už na skoku. Mamuta vzal plnou čtyři, kde po dlouhém skoku se předkem píchl do tratě a přední příčka se mu zarazila pěkně dovnitř. Podařilo se mu to ustát a neudělat salto. Mohlo to dopadnout velice špatně.
Vedl Ota Výborný, druhý Samohýl, Fejfar třetí a čtvrtý Jan Brožek. Za ním už jel, a do cíle dojel Janis Vegeris na páté pozici. Adrian Boele, Dušan Hořčička a Martin Dlesk odstoupili v průběhu finále.
V předu uháněl Výborný. Na čtvrtém místě jedoucí Jan Brožek se nenechal rozhodit zdržením na startu a začal úspěšně dotahovat. Dokonce se blížil k Fejfarovi, ale ten se zase dotahoval na Samohýla. Všechno bylo ještě otevřené.Ovšem jedna stálice tu ještě byla.
Ota Výborný měl skvělý rytmus. Soupeřům začal ujíždět. Za jeho zády se rozhořela bitva o druhé místo. Fejfar se přilepil na záď Samohýlova vozu a snažil se dostat před něj. Dokonce i ke kontaktu mezi nimi i došlo, ale nebylo to nic dramatického. Byla to prostě bitva jak se patří.
Václav Fejfar marně hledal skulinku, kde by se před Samohýla dostal. Ale ten jel skutečně dobře. Ota Výborný v době mezi rozjížďkami a finále trošku prohnal mechaniky. Ti zkontrolovali celý vůz do posledního detailu. Vyplatilo se to. Jel s naprostou jistotou, bylo to vidět. Práci svých mechaniků stoprocentně věří, i když v letošní sezóně si užil problémů až až.
To už ale finále se blížilo k nečekanému závěru. Jezdci se až po šachovnicový prapor nedostali. Z vozu Samohýla se začalo kouřit a vyšlehly plameny před levou zatáčkou do cíle. Vypovědělo mu službu turbo. Martin zastavil a v neprůhledném mraku kouře do něj, za ním jedoucí Jan Brožek narazil. Poté byla vyvěšena červená vlajka.
Nikomu se nic nestalo. Závod byl zastaven. Proto že už jezdci měli splněný limit minimální počet odjetých kol, byl výsledek uznán po projetí pátého kola.
Druhý byl Martin Samohýl, třetí Václav Fejfar a čtvrtý Jan Brožek. Zvítězil Ota Výborný, vítěz ME 2015. Bylo to jeho první letošní vítězství a hned za plný počet bodů.
Jen mi mrzí vyjádření Dušana Hořčičky a Martina Samohýla na serveru Autokrosař. Myslím, že Jan Brožek nemohl nic vidět, ani Martina, ani červenou vlajku. Byl v tu chvíli už za stanovištěm. Ale každý má nárok na svůj názor...
Pátým dostaveníčkem nejlepších evropských autokrosařů se stala východočeská Nová Paka. Trať ve Štikovské rokli je tradiční. Vždyť první mistrovství Evropy se na ni jelo už v roce 1979. Tehdy se mu ještě říkalo Evropský pohár.
Počasí bylo příjemné, ani vedro, ani zima. Navíc přišlo asi dest tisíc diváků a tak organizátoři mohli být spokojeni.
Divize Touring Autokros s jedenácti účastníky byla tou nejméně zastoupenou. Oba tréninky ovládl Václav Fejfar před Otou Výborným. Naopak suverén předcházejícího závodu v Německu Martin Samohýl prožíval horké chvilky.
Přestalo se dařit i Výbornému, kdy nedojel ani jednu rozjížďku. To Jan Brožek byl spokojenější. Po kvalifikaci byl čtvrtý. "Vybrali jsme si pár závodů co jsou poblíž. Německo, Maďarsko, Českou republiku v evropských závodech. Pak pojedeme ještě závody, které se nám líbí v republice. Dnes jsme zatím spokojeni. Dvakrát druzí. Uvidíme jak ve třetí rundě. Kluci mě zatím ujíždí. Uvidíme jak ve finále se všechno podaří."
Začalo se dařit i Martinu Samohýlovi, který všechny tři rundy ve své skupině vyhrál. Po poruše sání, které se podařilo opravit byl tedy spokojen.
Všechny své jízdy vyhrál i Václav Fejfar, který se musel chvílemi schovávat před nadšenými fanoušky. Sedm bodů za čtvrté místo v rozjížďkách vybojoval Jan Brožek. "Jelikož jsme Paku dva roky nejeli, zpočátku jsem spíše vzpomínal,kudy jet a jaká stopa je ideální. Pomalu jsem se zlepšoval. Během sobotní rozjížďky mě odešlo turbo. Naštěstí vydrželo až do cíle a my ho večer vyměnili. Ve druhé jsem se srazil s Otou, který to bohužel odnesl rozbitým chladičem. Já naštěstí pokračoval dál. V závěrečné mě Ota přestartoval. Starty se mi nedařily celý víkend. Jinak ale auto fungovalo perfektně a do finále to dalo druhou řadu."
Pole position obsadil Václav Fejfar. Vedle něj byl Martin Samohýl a první řadu uzavíral Adrian Boele. Po startu se dostal Ota Výborný z poslední řady jako zázrakem na čtvrté místo. Martin Samohýl jel po startu vnitřkem do první zatáčky. Ale Václav Fejfar na venkovní straně byl o chloupek rychlejší. Na třetím místě jej Adrian Boele.
Za ním se snažil Ota Výborný, kterého pronásledoval Jan Brožek. Skupinku uzavírala Grit Hennerzdorf. Netrvalo dlouho a Ota Výborný se prokousal na třetí pozici. Boele se nechal rozhodit muldami na vrcholu závodní tratě, při sjezdu se potkal se svodidly a málem měl kolizi s Janem Brožkem. Ten se mu tak tak vyhnul. Boele byl klasifikovaný jako osmý. Sedmá skončila Grit Hennerzdorf, také po havárii. Šestý Janis Vegeris a pátý Martin Samohýl, kterému odešel předek. Tím se z jeho auta stala dvoukolka, která nestačila tempu soupeřů a ti ho předjeli.Čtvrtý dojel Haas.
Na stupně vítězů se dostal Jan Brožek. Na druhém místě dojel Otakar Výborný. Zvítězil už po čtvrté z odjetých pěti podniků Václav Fejfar. Stupně vítězů byly ryze české.
Jak zhodnotil Jan Brožek ? "Finálový start se mi opět nepovedl a soupeři mě přestartovali. Jinak vše fungovalo bez sebemenších problémů. Jedna krize nastala ve chvíli, když se z kopce dolu přetočil Adrian Boele. Ten místo aby zůstal stát, spustil auto na druhou stranu tratě. Já se mu vyhnul jen tak tak a opřel jsem se o něj zadkem. Naštěstí to bylo bez újmy a mohl jsem pokračovat dál."
Závodní dráha Matschenberg, poblíž města Cunewalde, byla dějištěm čtvrtého podniku mistrovství Evropy. trať je nedaleko českých hranic a tak to naši jezdci měli coby kamenem dohodil.
V Německu je čekalo studené, nevlídné počasí, rychlá, poměrně nebezpečná trať. V plechovkách se sešlo deset jezdců, z toho byli čtyři naši. Václav Fejfar, Martin Samohýl, Otakar Výborný a po delší pauze i Jan Brožek.
Nejlepší v rozjížďkách byl tentokrát zlínský Martin Samohýl, který vyhrál první dvě jízdy, pokaždé s poměrně slušným náskokem. V první čtyři a ve druhé sedm vteřin.
Do poslední série už tento dvaatřicetiletý borec nemusel nastoupit. Letošní smolař Ota Výborný postoupil do finále ze druhé pozice. Jeho Mitsubishi jelo, a tak byl dvakrát druhý. Ve třetí sérii vyhrál.
Trochu více problémů měl tentokrát Václav Fejfar. Po třetím, čtvrtém a třetím místem po rozjížďkách spokojen nebyl.
Na Pole position byl ve finále Martin Samohýl. Vedle něj Ota Výborný, ale tomu hned po startu zkolabovalo turbo jeho vozu. Zkusil jet bez něj, ale bylo to jen trápení a tak ve třetím kole odstoupil. Prostě smolař se nezapře.
A tak jako druhá za Martinem Samohýlem odstartovala Grit Hennerzdorf. Je totiž na této trati doma. Třetí, nejzkušenější borec z celého startovního pole jel Václav Fejfar. Startoval ze druhé řady a hned ve druhém kole zajel nejrychlejší čas celého závodu.
Na špici byl Samohýl. Na druhé místo se dostal Václav Fejfar. Předjížděl v cílové zatáčce Grit. Došlo ke kontaktu, kde došlo k poškození jejího levého předního kola. Následovaly hodiny a s poškozeným ráfkem odjela do depa.
Na třetí pozici tak postoupil Badmayev, ale nakonec byl až šestý. Sedmý dojel Jan Brožek, který si to opravdu užil. V první sérii mu rozbili okno, ve třetí mu odešla spojka. Prostě radostný víkend.
Ve finiši Fejfar Samohýla dojel, snažil se útočit ze všech stran, ale Martin je moc dobrý pilot na to, aby ten nějaký souboj vzdal.
Třetí byl pod šachovnicovým praporem Adrian Boele, čtvrtý Janis Vergeris, pátý rakušan Beck. S rozdílem tří desetin zvítězil Martin Samohýl a na druhé pozici dojel Václav Fejfar, který po dojezdu dostal žlutou vlajku, napomenutí za kontakt s Grit.
Na stupních vítězů je doplnil Adrian Boele. Martin Samohýl vyhrál letos poprvé. Osmý byl Stenzel, devátý Výborný a desátá Grit Hennerzdorf.