Letos padesátiletý Ladislav Brožek se závodění - rallyecrossu i autocrossu - věnuje od roku 1990, kdy se poprvé objevil se Škodou 130 LR. O dva roky později představil zajímavou patnáctistovku Škodu Favorit s pohonem všech kol. Od sezóny 1993 je s malou přestávkou reprezentantem v autocrossu. Prvního závodního Forda si pořídil právě v roce 1993, od té doby je autům s modrým oválem ve značce věrný. V roce 1996 dokázal jako první Čech v historii zvítězit v závodu ME v divizi 1 v Lotyšské Bausce. Rok 1996 byl velice úspěšný a stejně jako o deset let později skončil v rámci evropských závodů na celkové třetí pozici. Rád se sveze na trati Faleyras ve Francii, naopak mezi méně oblíbené zařadil Italskou Maggioru. Letos představil novinku v podobě Fordu Focus II. generace, se kterým skončil v hodnocení ME na 6. místě.
Láďo, na Vašich internetových stránkách je noticka, že je Vaše auto na prodej. Co se děje? Stavíte nového Fokuse? Nejste snad spokojen s letošní novinkou?
Já mám nové auto, to o čem mluvíte je malinko zavádějící, týká se to toho předešlého auta, tedy Fokusu první generace.
Aha, tak to jsem se nechal zmást. Nezdálo se mi to a tak jsem se musel optat. Znamená to, že jste tedy spokojený s tím současným?
Kdybych byl maximálně spokojený, tak mám titul mistra Evropy. Já už jsem měl hodně aut a tak z praxe vím, že první rok je to bída a utrpení, druhý rok je lepší a pak teprve je z toho ten pravý závoďák. Už jsem prodal dvouleté auto a rok na to se s ním stal nový majitel mistrem Evropy.
Jednoduchá kalkulace, takže se dá čekat Váš mistrovský titul sezóně 2010?
To se ještě uvidí :o)
Jakým směrem se tedy ubírají kroky ke zlepšení Vašeho auta?
Především ke snižování váhy. Náš skelet je sice lehčí než sériový, ale ten správný tovární je bohužel nedostupný. Escorta jsme stěhovali ve třech, fokuse ve 4 a tohohle nového v 6 a měli jsme co dělat. Nad limitem jsme sto kilo.
To je v autě takový navíc dobře rostlý spolujezdec... Fordy jezdíte již dlouhou řadu let, máte k tomu nějaký speciální důvod?
V roce 1993 jsem se dostal k prvnímu Fordu. V té době končila homologace favorita, tak jsem chtěl také turbo. Jiná auta neměla šanci. Koupil jsem rozestavěné auto a dali jsme ho do kupy. S ním jsem zajel i nějaký slušný výsledek... Pak jsem koketoval s myšlenkou postavit Felicii s motorem VW. Čtyřkolku, samozřejmě. No a když jsme pak porovnali ceny dílů s fordem, tak jsme u něj zůstali.
Vám se vyhýbají problémy s naladěním Cosworthu? Řada jezdců to neustále řeší a stále není spokojena.
No i já jsem je měl a díky tomu jsem vypadl i z reprezentace. Teď jsme si s motorářem vyjasnili podmínky a už to funguje mnohem lepe. Bohužel náš kontakt v Anglii už nefunguje a tak jezdíme do Holandska. Motor nyní jede, avšak je to pořád to věčné ale...
Měl jste i Favorita 4x4 vlastní konstrukce. Dnes vzniká v rallyecrossu divize zadokolek, jaký je podle Vás problém podobné auto postavit?
Divizi samozřejmě znám. Je to nové závodění a auta teprve přibývají, ale i tak už tam nějaká jsou. Tohle závodění je na Severu zvlášť populární. Podle mého to není problém postavit podobné konkurenceschopné auto. Jsem o tom přesvědčený. Je to jen otázka času, než se divize pořádně rozšíří, bude z toho pěkné závodění.
Vy sám jste jezdil ze začátku rallyecross, pak jste se do něj ještě několikrát vrátil. Dokonce jste v nějakém rozhovoru řekl, že je Vám bližší než autocross...
...svezeni ano, to je pravda, ale systém je, promiňte mi to, robertekní. V autocrossu vyhraji rozjížďce a vím, že jsem vyhrál. V rallyecrossu dojedu o půl kola první, ale nevím jak na tom jsem, můj soupeř totiž jede ve druhé rundě. Radši jezdím proti soupeřům, ne proti času. Jak divák pozná, že jedu o desetinu rychleji než ten druhý? V dobách rallyecrossu jsme jezdili tři, čtyři. Dnes nás jede v autocrossu 6, sedm. Rallyecross jsem měl hodně rád a myslím si, že jsem ho jezdil snad i dobře.
V divizi plechovek se Vám do autocrossového ME chystá velká konkurence z domácích vod a dokonce z nedaleka... Bude to po dlouhé době další závodník, který se chystá do D1. Proč je podle Vás v divizi bugin řada závodníků a autům se tak nějak vyhýbají?
Plechovky... to je problém, který se datuje od začátku 90. let, kdy končila homologace B. Všichni jeli Š130 a podobna auta. Zatnuli to a byl konec. Prosazovali jsme, aby to nechali jet u nás stejně jako v Německu. V rámci republiky by to neměl být problém. Nebyli jsme vyslyšeni a bylo to zakázáno. Pak nastalo dvanáctileté vakuum. Pak jsem jezdil jen já a Pepa Petrik, kterého jsem zlákal od rallyecrossu. Občas také pan Hovorka a Svárovský.
Faktem je, že bugina je synonymem autocrossu.
Je to dáno politikou, to, jak je D1 u nás brána. Jako popelka, jako by to nebyl ani autocross.
A co ten Lužaňák Fejfar?
Vašek se s Fábií chystá do Evropy, ale ještě nemá hotovo. Teď mu tu na ponku u nás leží nějaké díly... Je to extra pilot! Tak uvidíme jak se zabydlí v D1.
Domnívám se, že přechod z auta do buginy je logičtější a asi i jednodušší, obráceně to může být problém.
To máte asi pravdu, je to dáno stavbou stroje, auto je vysoké a těžké, ale nemyslím si, že bude mít Vašek problémy.
Ještě se malinko vrátím... takže podle Vás tím, že se nejede republika na dostatečné úrovni, tak nejsou auta do Evropy...?
Přesně tak. Teď se to doma teprve rozjelo a tak do 3, 4 let se dá čekat nástup dalších jezdců do reprezentace. Když pojedete s buginou a budete do 8. Místa, tak Vás nominuji, jak to bude s auty, nevím. S umístěním v republikovém závodu to nemá žádné souvislosti. Problém je skloubit republiku a Evropu. Nedovedu si představit, že bych měl ze své pozice jet oba šampionáty současně. S buginou je to o trosku jednodušší, auto je o moc složitější.
Chapu, zavěšení, které se při autocrossu snadno poškodí, je u buginy za chvíli vyměněné...
Přesně, D1 je daleko náročnější. První, kdo to potvrdí je Vašek Fejfar. Prý kdyby věděl dopředu, co to všechno obnáší.... Bugině se utrhne blatník, tak dají nový plast a jedou dal. U nás je to složitější. Když se poničí karoserie je to problém. Když jsem byl v repre ze začátku, tak jsem dostával poloviční příspěvek oproti buginářům. D1 je na peníze ukrutně náročná a málokdo si to uvědomuje.
Jak je to s výběrem techniky pro divizi aut? Podle mého názoru by to měl být hatchback nižší střední třídy, který by proporcemi měl vyhovovat nejlépe. Takže Váš fokus by byl přesně to ideální, ale objevují se čím dál tím větší auta a jsou také úspěšná...Kde je tedy kompromis mezi velikostí auta a jeho fungováním na rozličných tratích?
Je to dáno tou tratí. Každá trať funguje s jiným autem. Trať se mění kolo od kola. Jednou Vám to jede v tréninku, a ve finále si ani neškrtnete... Buginy to mají jednodušší. Jsme tam zpět: váha, váha, váha... Když má 750 kg a my máme o 350 více, tak to musí být někde znát.
Takže není ideál auta?
Vše, co jede špici, tak jsou konkurenceschopná auta a mohou kdykoli vyhrát. Je to hodně vyrovnané. Jednou to sedne lépe Lanceru, jindy je vpředu Clio. Pravdou je, že do malého auta se pohon obou náprav špatně dostává.
Jako nová se objevuji spíše ta velká. I obecné trendy jsou podobné. Sériová auta jsou ve stejné kategorii stále větší a větší.
A těžší! Opět mate pravdu. Můj Focus je velký jako Sierra. Když jsme šli z Escorta do Fokusu, byl menši, dnes je to úplně jinde.
Z Vašeho tónu cítím určitou skepsi, znamená to, že kdybyste stavěl auto, tak...
... ano, do nového fokusu bych nešel. Rezervy tam jsou, to samozřejmě, jen na motoru se dá odlehčit cca 40 kg!
Kdybyste řekl přidat 40 koní neřeknu, ale 40 kg? Myslíte vyměnit litinu za hliník?
Ano, v rallyecrossu už to jedou normálně.
Jak je na tom nafoukaný hliníkový blok, nemá potíže s trvanlivostí?
Právě, že má. Proto to neřeším. Po třech závodech musí na repasi, já ale potřebuji motor, co v ideálním případě vydrží celý rok.
Auta už jsme probrali, jak to vidíte s trendy v ME? Nemáte dojem, že přibylo více tvrdých kontaktů a bouraček?
Uhodil jste hřebíček na hlavičku. Dnes se připouští řada tvrdých kontaktů, které by neměly být. V tomhle excelují pomateni Rusové. S Karaiem, jsme se nesrazili ani jednou. Však také po skončení sezóny přišel a děkoval mi za fér souboje a jednání během celé sezóny. Hezky jsme si zazávodili a nebyl jediný problém.
Je to dáno mentalitou, nebo jistotou v materiálním zázemí?
Oni nepřemýšlí. Je to jen o lidech. Musí za každou cenu vyhrát a nekoukají se vlevo, vpravo.
Pak je asi chyba jinde, ne? Když to traťáci nechají jen tak, bez povšimnutí.
Ano, nechtějí rozeznat ty situace. Celá Paka viděla jak mě Minihanov předjel na žlutých vlajkách a ještě to do mě napálil... a prošlo mu to.
A to bylo ještě doma... :o(
Ano, co si pak o tom máte myslet. Nad to se musíte povznést nebo skončit. Po těchto zkušenostech jsem smutný. Diváci chtějí vidět pěkný sport a pak se ptají proč to tak bylo a jakto, že mu to prošlo. To se pak těžko vysvětluje...
V každém sportu, kde o něco jde jsou nejen ti praví a čestní sportovci, jak je to dnes na závodech s podvodníky?
U nás se nevyskytují nepovolené díly, ale bylo by na co se zaměřit. Už třeba jen zmíněné chování jezdců na trati. Za nefér kontakty by měla být napomenuti a černé vlajky. Nepamatuji si, že by někoho za to vyloučili. Neumí to ani u nás, ani jinde v Evropě. V naší divizi se deklaruje, že má auto objem motoru třeba 1700 kubíků a pod kapotou je ve skutečnosti dvoulitr. Váhově je to nesrovnatelné auto, to se to pak vyhrává. 250 kg váhy je opravdu znát. Od roku 1993, co jezdím Evropu, tak jsem viděl jen jedinkrát rozebírat motor.
Je to tím, že se málo protestuje?
Já jsem tu od závodění, ne od ničeho jiného. Nevozím s sebou tři tisíce Euro na kauci. O to se mají starat sportovní a techničtí komisaři. Ti tam jsou za to zaplacení.
Myslíte zaplaceni, nebo uplaceni?
Tak to já nevím, nemůžu to vědět, ale měli by fungovat úplně jinak. Ne si vypít kafe a popovídat si.
Když jsem u protestů a komisařů, nemůžu se nezeptat: Petr Bartoš, Francie 2007...
Viděl jsem to ze břehu, jako ostatní diváci a odsoudil jsem to. S Petrem jsme si to vyříkali až v Humpolci, ale říkám jen svůj názor. Také jsme slyšel, že jsem dal peníze na protest proti Petrovi.
A nebylo to tak?
No dovolte, já nedám na protest proti svým soupeřům ve své třídě a budu půjčovat Němci? Nesmysl, ne. Přeci Němci nepotřebují peníze od Čechů na protest a navíc proti Čechovi....
Je tedy špatně deklarovaná váha auta vzhledem k použitému motoru největším problémem Vaší divize?
Ano, jediné, co se kontroluje je restriktor v turbodmychadle. To je to nejlehčí a nejjednodušší. Kontrola trakce byl také před lety vážný problém. Viděl jsem, jak odcvakali Rusům z toyoty kabely od předních kol.
Co říkáte na systém Hans, který bude povinný od roku 2010? Ve Vašem sportu přeci potřebujete otáčet hlavou více, než v jiných disciplínách.
Jsem na to zvědavý. Otáčet hlavu je potřeba. Zrcátka skoro vůbec nepoužívám. Ten kdo do nich kouká, brzdí sám sebe. Je třeba jet kupředu.
Divize 1 se u nás letos pojede jako oficiální divize, ne jenom pohár. Divize bývalé České trofeje budou regulérními třídami, co vy na ten vývoj?
To je moc dobře, že je povolily a povýšili hobbíky na normální divize. Ti kluci si to zaslouží. Česká trofej přilákala řadu nových jezdců a za to by jí měl být tento sport vděčný. Rozvoj autocrossu je důležitý a já jsem rád za každou plechovku.
Vy jste se s těmito auty potkal letos jen na Setkání mistrů v Humpolci, že?
Tam jezdím rád, ta trať mi sedí a vždy si tam hezky zazávodím. Vůbec jsem už moc natěšený na novou sezónu. Už jsem tři měsíce doma a už bych se svezl. U nás pojedu snad jen v rámci testování. Pokud vše dopadne, tak bude co testovat. Chystám lepší motor, tak se necháme překvapit.
Děkuji Vám za příjemné popovídání a do nadcházející sezóny Vám přeji co nejméně podvodníků, spolehlivou a výkonnou techniku a samé fér soupeře.
Michal Oberstein, 18.12.2007